woensdag 10 juli 2013

Over slapen enzo...

Weer wat babytalk...ik kan het niet laten, aangezien mijn dagen bestaan uit moederen en interessant boeken 
lezen over moederen. Als ik mensen ontmoet, zijn dat ook vaak jonge moeders en dan hebben we het natuurlijk over..de kinders. Ik merk dat meer en meer mensen op zoek gaan naar een meer 'natuurlijke' manier van ouderschap, wat volgens mij een positieve evolutie is.

Een vraag die je als moeder regelmatig krijgt is 'slaapt je baby al door s' nachts?' Je hoort dan bevestigend te knikken en dan krijg je complimenten, maar als de baby niet doorslaapt, kijkt men eerder bezorgd en krijg je tips als laten wenen, in andere kamer leggen of tut geven....dit is voor velen herkenbaar merk ik in verhalen rond mij.

Toen ik zwanger was vroeg me ik me af hoe ik dat zou overleven die 'slapeloze nachten', zeker als ik andere moeders hun verhaal hoorde, over hoe zwaar het allemaal is...Bevallen, dat zag ik wel zitten want daar kende ik alles van, maar borstvoeding en die nachten doorkomen leken me niet simpel.
En toch loopt het helemaal anders bij mij, de borstvoeding gaat heel goed en onze zoon heeft nog nachtvoeding(en), een goede nacht is dat een keer tussen 22u en 6u en een minder goede nacht kunnen dat er twee zijn. Toch ben ik niet zo oververmoeid als ik op voorhand dacht te gaan zijn....pré-baby tijdperk kon ik wel tien uur slapen en nog was ik niet uitgeslapen.
De reden hiervoor is de borstvoeding, de natuur heeft het allemaal zo handig geregeld... Ik vond meer fijne 
(niet zweverige) info in de boek 'Ouderschap vanuit je hart'  een boek over slapen, dragen, voeding dat uitgaat van natuurlijk ouderschap, waarin je je hart volgt in plaats van adviezen uit de omgeving. 
Ik sta, sinds de geboorte van de baby, versteld van hoe sterk de natuur wel niet is. Als je het ritme van de baby volgt, gaat alles bijna vanzelf. De volgende info vond ik terug: 

*Een moeder die s' nachts voedt heeft overdag meer melk door het op peil houden van de hormonen, je lichaam krijgt dan s' nachts niet het signaal om af te bouwen en s' ochtends toch weer te produceren, daardoor kan je overdag ook gemakkelijker afkolven, omdat er meer oxytocine geactiveerd is.
 *De moeder heeft door de borstvoeding s' nachts minder slaap nodig en voelt zich fitter (dit is echt zo waar, ik had verwacht een wrak te zijn na 15 weken onderbroken slaap). Door de toeschietreflex rust de moeder meer uit, er gaat een rustgevend effect uit van borstvoeding, zelfs als de moeder gespannen is. Het hormoon oxytocine zal de moeder slaperig maken (echt wel het beste slaapmiddel ooit). Moeders geven aan dat ze zich pas echt moe voelen als de baby een keer doorslaapt ( zelf ondervonden toen zoonlief rond een maand enkele nachten doorsliep) en dat komt omdat de hormonen hun werk niet gedaan hebben.
*Een moeder met een kind aan de borst zal nooit overspannen worden door het relaxhormoon, wel als ze stopt met de borstvoeding (een straf feit naar mijn mening)
*Baby's vallen ook meteen weer in slaap door slaapverwekkende stoffen in moedermelk en ze hoeven niet op een tut te zuigen, de baby's die s' nachts nog drinken zijn meer tevreden overdag. Door het vele huidcontact (oa door samen te slapen) ontwikkelt de baby zich goed, een kind groeit voor meer dan vijftig procent van contact met de ouders
*Moedermelk is de meest geschikte voeding om babyhersenen te doen groeien, een lange onderbreking tussen de voedingen s' nachts betekent ook een lange onderbreking in de toevoeging van moedermelksuiker, het gevolg is een kleiner onderbreking in de hersengroei. De activiteit van het zuigen vermeerdert de hoeveelheid zuurstof in het lichaam van het kind, wat goed is voor de groei en het immuunsysteem. *Borstgevoede baby's zijn weerbaarder voor wiegendood dan flesgevoede baby's, ze worden gemakkelijker wakker aangezien langdurig en diep slapen niet 'baby eigen' is.
En zo zijn er nog honderden voordelen van borstvoeding geven s'nachts en de baby dicht bij de moeder te houden...er worden nog elke dag nieuwe voordelen van borstvoeding ontdekt!

Conclusie: nachtvoedingen zijn eigenlijk gewoon heel logisch en nodig voor baby's. 
Natuurlijk ga ik blij zijn als hij dan toch eindelijk langer gaat slapen (zeker als ik terug aan het werk ben), maar deze info helpt wel om geduld te hebben tot het moment daar is en niet geforceerd de baby te doen doorslapen en alleen in slaap te laten huilen. Baby's eten nu eenmaal vele malen per dag/nacht, het voeden om de 3-4 uur is afgekeken van de koe, die voedt haar kalfjes om de 4 uur. Het is eigenlijk vreemd dat de mens, de melk én het voedingschema van de koe overneemt :)  Een mensenkind drinkt meestal 8 tot 12 keer borstvoeding.


32 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar. Mijn jongens sliepen pas door op 13 en 15 maanden. Dat is best lang. En toch heb ik me nooit een wrak gevoeld. Mijn omgeving had er meer last mee dan ikzelf. Het was vaak zo dat de zoon 's morgens bij ons in bed lag, maar dat ik me eigenlijk niet meer kon herinneren dat ik 'm eten had gegeven. Zeker toen ze groter waren, viel ik bijna meteen terug in slaap, al voedend... Ik had ook nooit gedacht dat ik zolang borstvoeding zou geven, maar 't is zo gelopen omdat het zo gemakkelijk ging. (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig! Dan zullen ze niet veel ziek zijn! Ik herinner m smorgens ook niet 'eer hoe laat hij gegeten heeft en eigenlijk overdag ook niet

      Verwijderen
  2. Motiverend bericht om te lezen :) ik ben net bevallen en worstel voor mezelf met die bv. De weetjes hier motiveren mij dus wel! Bedankt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allemaal waar, maar af en toe toch vermoeiend als je gaat werken, hormonen of niet... Maar inderdaad, eigenlijk sta ik er ook wel versteld van dat ik nog functioneer ondanks veel minder slaap, dus de hormonen helpen zeker. En bij mij is het helemaal hetzelfde, sinds mijn zwangerschap en bevalling en borstvoeding ben ik ook zo,verwonderd over hoe prachtig de natuur alles geregeld heeft. Als mama's (ook zelfstandige mama's) nu eens een beetje langer thuis mochten blijven... In België geeft maar 16 procent van de mama's nog borstvoeding na 6 maand, tov 90 procent in Zweden. Toch wel opvallend dat we hier alle know How en bergrip voor borstvoeding kwijt zijn en het niet zo ver weg wel kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een staande ovatie voor je! Goed gezegd. Onze meid is 8weken en drinkt ook nog 1 soms 2 keer tussen 22u en 6u en ik heb daar ook geen moeite mee. Ik vul die tijd met blogs lezen en nadien val ik ook in slaap, tenzij mijn meid te veel geluidjes aan het maken is. Ik ben héél blij dat ik borstvoeding kan geven, ik kan er zo van genieten als ik zie hoe ze smakelijk aan het eten is.
    Doe zo verder met het volgen van je instinct, hier doen we dat ook. Met een tevreden dochter die enkel van zich laat horen bij honger of vermoeidheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hier ook enkel een ween of zeur als hij moe is of wil eten, wenen is niet nodig want hij krijgt veel huidcontact

      Verwijderen
  5. Ik herken mijzelf helemaal in je verhaal, je verwoordt het zoooooo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klopt allemaal Tiene. Hier hebben ze allemaal lang nog de borst gekregen en niet één keer, maar vaak vier tot zes keer per nacht. Zo om de 2 uur wakker was hier 'normaal'. Ik vond het niet erg. Ik heb steeds acht maanden 's nachts amper geslapen en vaak nog geen 2 uur na elkaar. Ik ga niet zeggen dat ik niet verlangde naar slaap, maar toch lukte het steeds weer om overdag gewoon verder te doen in ons gezin zonder dat ik oververmoeid raakte. Ik zat toen wel vaker gewoon rustig ergens neer om te voeden. Nu loop ik weer veel meer rond om 't huishouden te besturen en de kinders in 't oog houden.
    Maar ons systeem van werken enzo is ook niet afgestemd op 'moeders'.
    Ik hoorde een paar maanden geleden een mama wiens kindje die ze de borst gaf al doorsliep na drie weken!!! Straf zei ik, maar hier nooit. En ik denk persoonlijk dan ook dat dat kindje toch niet 'genoeg' binnen heeft op een dag (maar dat zeg ik nooit).

    Jij doet dat goed. Jij bent al zo ervaren ook al is het je eerste kindje. En het is goed dat je dit allemaal in je blog schrijft om mama' s een riem onder het hart te steken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ervaren nee hoor, ik volg mijn gevoel, veel draagzak, niet laten wenen, hechting opbouwen, krijgt ge later allemaal terug he. Ik werk wel tussen babies, dat scheelt

      Verwijderen
  7. Leuk om te lezen en heel herkenbaar. Zelf heb ik die nachtvoedingen ook nooit erg gevonden, maar ik was dan telkens wel lang thuis na mijn bevallingen. Ik vond het zo intiem, uniek en rustgevend, die momentjes in het holst van de nacht, terwijl er waarschijnlijk op dat moment duizenden moeders aan het voeden waren :)
    Ik moet wel zeggen dat je als mama minder uitgerust bent eens je meerdere kindjes hebt, bijslapen gaat minder gemakkelijk en ook dat relaxhormoon laat wel eens afweten! Geniet nog van je baby'tje, het is zo'n heerlijke tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja meerdere kinderen moet veel zwaarder zijn, tegen dan kan ik dat wel weer aan..

      Verwijderen
  8. Ik heb 7 maanden bv gegeven en daarna afgebouwd omdat ik terug ging werken. Mijn zoontje was/ is geen goede slaper. Hij dronk iedere 3 u (dag en nacht) maar toch was ik niet oververmoeid. Hij is nu bijna 12 m maar slaapt nog steeds niet goed (wordt vaak (keer of 5 per nacht) wakker al huilend, wil nog nachtflesjes ...) Ik ben nu véél meer moe dan toen ik bv gaf :(
    Zowat iedereen in mijn omgeving zegt "je moet hem laten wenen", "je mag hem niet bij jullie in bed nemen", "je mag geen geen flesje geven 's nachts"... Jouw verhaal motiveert me om mijn eigen keuzes te maken en mijn gevoel te volgen. Ook al is mijn zoontje bijna een jaar, mijn moederhart breekt als ik hem zou laten wenen. En ik vind het leuk om hem bij ons in bed te hebben (alhoewel dat bed misschien wat groter mocht zijn. Hij slaapt graag op mijn kussen (en nee, niet alleen met zijn hoofd :D )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe je alles regelt is enkel,jouw zaak he, babys slapen in 2/3de van de wereld bij de ouders hoor, is heel natuurlijk, en als het oke is voor de ouders is het oke voor het gezin. Een koppel slaapt toch ook niet apart?? De vinden het toch ook gezelliger bij elkaar dus een klein kind wil ook niet apart en alleen slapen

      Verwijderen
  9. En uiteindelijk blijft borstvoeding toch ook zoooooooooo gemakkelijk onderweg. Altijd eten bij, juist genoeg en op de jusite temperatuur, niet moeten afwassen....
    Moest ik langer kunnen thuisblijven, ik had ook nog langer borstvoeding gegeven, maar nu was ik op 6 maand het kolven echt wel beu en ben dan op 9 maand gestopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo herkenbaar ... na twee ellendige 9 maanden zwangerschap zei ik altijd : ik zou enkel nog een derde willen om terug borstvoeding te kunnen geven ... (ook al had ik niet zoveel melk en moest ik zelfs overdag om de 2 à 2,5 uur voeden)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo herkenbaar! Als ze me vragen hoe vaak hij drinkt 's nachts, kan ik er ook niet echt op antwoorden.
    Ik kijk nu wel uit naar de tijd dat ik hem na het voeden meteen weer kan wegleggen, want blijkbaar heeft hij toch last van de hoeveelheid pap dat niet alleen in zijn kleine maagje blijft. Vermoeid was ik wel bij de oudste, toen ik weer ging werken en hij tot vier keer toe om voeding vroeg. Maar toch was er geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om hem flesjes te geven. Ik heb altijd de uurtjes slaap die ik kreeg ten volle benut (kwalitatieve borstvoedingsslaap)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 't Is al waar wat je zegt. En bedenk dan ook nog eens dat de eerste maanden borstvoeding het zwaarste zijn, want zo rond 10 à 11 maanden dronk Astor overdag niet meer en was het alleen maar avond-, nacht- en ochtendwerk waarbij de hormonen veel hulp boden...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Onze zoon is morgen 9 weken. Vanaf nacht 2maakt hij nachten van 23 (laatste voeding) tot 6u. Dus ' s nachts een droom, maar overdagvaak moeite om in slaap te eraken. Best wel een luxeprobleem. In de draagdoek of in men armen valt ie dadelijk in slaap en slaapt ie prima. Maar ik zit dan voortdurend in een tweestrijd met mezelf ... Wieg ik hem in men armen of met draagdoek in slaap? Of toch maar aalleen al wenend in z'n bedje in slaap laten vallen? Het eerste is het leukst, maar kweek ik zo geen verkeerde gewoontes aan?
    Dit is toch wat me her en der verteld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je in tweestrijd zit moet je je gevoel volgen en dan wordt het meteen duidelijk, kinderen verwen je enkel met snoep en speelgoed niet met contact, dragen...er is niks mis met wiegen en ronddragen tenzij het voor jezelf niet mogelijk zou zijn..die kinderen komen ven goed los hoor van de ouders, als de tijd er is, ze hebben een betere band ook..

      Verwijderen
  14. Onze zoon is morgen 9 weken. Sinds nacht 2 maakt hij nachten van 23u (laatste voeding) tot 6u. Dus een droom van een nacht. Maar overdag heeft ie meer moeite om in slaap te geraken. Best wel een luxeprobleem.
    Al wandelend in draagdoek of in mijn armen valt hij snel in slaap. Maar nu zit ik voortdurend in tweestrijd met mezelf... Wieg ik hem in mijn armen of in de draagdoek in slaap, of laat ik he' na lang wenen in z'n bedje in slaap vallen?
    Ik vind het eerste absoluut het leukst en de zoon ook. Maar kweek ik zo geen verkeerde gewoontes aan? Want dat is toch wat me her en der verteld wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook een draagdoekkindje, valt bij ons in slaap in de draagzak of dichtbij ons. Reflux had ook zijn aandeel om hem in de draagdoek te steken.
      Hij slaapt bij ons op de kamer, we gaan samen slapen, is ook handig met de nog steeds onderbroken nachten.
      Zoonlief wordt bijna 2, draagdoek is draagzak geworden, maar verder blijft alles hetzelfde. Eerlijk? We vinden het zalig zo. Lekker dicht bij elkaar, het gevoel dat je zoveel warmte (in de zomer iets te en in de winter komt het goed van pas)en liefde kan geven. Hij voelt zich super op zijn gemak in die draagzak.

      Verwijderen
    2. Hier hebben we ook een draagdoekkindje. Nu bijna 2 jaar en draagdoek is draagzak geworden. Hij is het zo gewoon, gaat overal mee op zwier, verdomd gemakkelijk :)
      Ik kan het niet over mij hart krijgen hem in zijn bedje te laten huilen terwijl hij dicht bij mij vlot in slaap valt. Je geeft zoveel liefde en warmte (letterlijk ook :)) met het dragen, ik kan er nog geen afscheid van nemen!

      Verwijderen
  15. Ik ben blij je laatste alinea te lezen. Wetenschappelijke studies tonen aan dat elke baby tot aan 6maanden mintens 1 nachtvoeding zou moeten krijgen omdat baby's zoogdieren zijn!!
    Gisteren nog de vraag gekregen op huisbezoek ;-)

    Zalig om te lezen hoe je omgaat met Viktor!!
    Het gaat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :). Nachvoedingen beschermen tegen wiegendood en zijn ook goed voor de gezondheid van de moeder, cyclus uitstellen enz...

      Verwijderen
  16. Ik snap je maar terug fulltime aan het werk of met een 2e kindje valt dat opstaan toch wel wat zwaarder door
    Ik sta nog regelmatig op voor mijn kleine meid, als lichtgewicht elke voeding goed gebruikt, maar soms weegt de vermoeidheid toch wel door

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat zal zeker zo zijn! Ben gewoon verbaasd hoe de natuur zo slim in elkaar zit,de natuur voorziet ook niet dat moeders meten werken, moeders blijven bij kinderen terwijl mannen gaan jagen

      Verwijderen
  17. Het kan ook allemaal erg meevallen hoor. Ik ben ook fulltime aan het werk met 2 kindjes en kolf zelfs overdag nog melk af voor de jongste van 7 maanden. Nog 5 maaltijden uit de borst per dag, zonder dat ik daar ook maar enige hinder van ondervind. De natuur zit inderdaad erg slim in elkaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Juultje slaapt ook nog steeds niet door. Binnenkort is ze 12 maanden. Het begint wel wat door te wegen maar ik vind het moeilijker om haar te laten huilen dan om haar veiligheid en geborgenheid te geven. Dus dan kruipen we gewoon lekker samen in bed en slaapt ze quasi meteen in. Op die manier pak ik zelf een beetje meer slaap en is ze zeker rustiger en tevreden.
    Julie is een pretbekje en een blijhoofdje alleen is het geen goed slapertje. Ik word soms gek van alle adviezen die zeggen 'laat haar maar eens een paar nachten huilen' en 'bind haar slaapzakje maar vast, dan zal ze wel blijven liggen', 'ze wordt verwend',... Dit kan misschien werken voor anderen maar voor mij voelt dit intïutief heel fout dus ik volg mijn gevoel en al die goedbedoelde adviezen gaan het ene oor in en het andere weer uit! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tine, wat leuk om te lezen. Ik ben zelf 4 maandjes zwanger en volg graag je blog :-) Het is super om dit te lezen. Ook al ben ik nog niet aan borstvoeding toe (binnen een paar maand wel hé). Maar ik ben er wel al van overtuigd dat ik dit zeker wil geven aan mijn kleine spruit, omwille van alle voordelen voor mezelf en vooral voor de baby. Ook leuk dat je het boek erbij vermeld. Zal ik zeker eens lezen.
    En blij dat ik ook lees dat je ze met contact niet kan verwennen. In de omgeving (bij de baby van mijn schoonzus) komt daar wel eens commentaar op dat de kleine teveel opgepakt wordt of te lang op de kamer van de ouders heeft geslapen... Da's het enige waar ik tegen opzie. De mening van anderen die het zogezegd altijd beter weten. Het is voor mij ook allemaal nieuw en zal zoeken zijn, maar ik wil gewoon het beste voor mijn baby, zoals elke mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk om te lezen Tine! Ik ben zelf 4 maand zwanger en vind het fijn je verhalen over Viktor te lezen. Dit staat mij ook allemaal te wachten.
    Het boek zal ik zeker eens raadplegen. Ook fijn om te weten dat je je kind met contact niet kan verwennen. Dat is iets waar in mijn omgeving (bij de schoonzus haar kindje) veel commentaar op komt. Mensen geven ongezouten hun mening en hoe zij het hebben aangepakt. Nu al... Terwijl ik geen zin heb in die verhalen.
    Het doet dus deugd jouw verhaal te lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen