woensdag 22 oktober 2014

Geboortekaartje en suikerbonen Stella

Deze zwangerschap leerde ik haken en dus wou ik dan ook als thema gaan gebruiken voor het geboortekaartje en de doopsuiker, het mocht iets persoonlijk zijn deze keer, zodat ik later tegen mijn dochter zou zeggen: ' ja mama had dat allemaal zelf gehaakt, uren werk was dat geweest' :)

Het 'haken' werd me aangeraden door mijn vroedvrouw tijdens een consultatie. Met een peuter (van toen 1 jaar) in huis en een nieuwe zwangerschap was er minder tijd voor wat te naaien dus was haken een manier om toch iets voor jezelf te doen...en ik haakte al heel wat af deze zwangerschap: slingertjes, een geel grannysquare dekentje, een kleurige stokjesdeken, een kussenhoes, een naamslinger, een omslagdoek, een Pixiemuts...dé remedie tegen zwangerschapskwalen en slechtgezindheid. Ik haakte zelfs nog toen de bevalling al begonnen was donderdagnacht, aan een dekentje dat niet meer is afgeraakt. Tijdens de vele eetmomenten kan ik daar op gemak aan verderwerken.

Rood en wit, dat zouden de kleuren worden van het geboortekaartje en de geboortebedankjes. Ik zag veel inspiratie op Pinterest: mooie pastelkleurtjes, grafische patroontjes op kaartjes, fluoaccentjes (soms wil ik gewoonweg alles) maar bedacht bij mezelf, we houden het klassiek en simpel met twee kleuren, iets meisjesachtig ook.
Het rood en wit deed me denken aan decoratie (herfs/Kerst) uit Zweden waar we in de zomer op vakantie gingen en leek me me wel gepast voor een herfstbaby.

Zo begon ik kleine vlagjesslingertjes te haken, want een geboorte, dat is 'Feest'! 
Dat vlagje kan dan samen met het kaartje op de koelkast (of in de kerstboom ofzo) opgehangen worden.
Ik gebruikte het patroontje uit het haakboekje van 101 Woonideeën maar toch werd niet ieder vlagje hetzelfde, sommige waren puntig en klein, andere wat langer, echt handwerk dus (ik kon ook nog niet zo goed haken in het begin), ik kreeg ook hulp van mijn moeder om deze klus te klaren. 

Ik maakte een 60tal slingertjes. De rest werden bruine papieren zakjes, met een wit dollie-ke (taartonderleggertje) erop gestikt of vastgezet met een houten wasknijpertje en roodwitte bakerstwine. Heel simpel en toch lief.
 De zakjes vulde ik met witte en rode suikerbonen en doosjes rozijnen voor de kleinere kindjes. De gehaakte vlagjes gingen in vierkante kalkpapieren envelopjes, ook met een strikje van bakertwine en een houten wasknijpertje. Op de dollies stempelde ik letter pet letter de naam Stella.

Het kaartje werd uitgewerkt door de schoonzus met haar grafisch talent, en zo waren we weer heel tevreden van het resultaat! Op de voorkant een foto van 'haakwerk', op de achtergrond de nodige informatie. 

Een persoonlijk Stella kaartje met leuke vlagjesherinnering. Het past echt bij haar!
 

the making of: haken, haken, haken 
  
  hoopje vlagjes


haar eigen poster

Ook Stella kreeg, net zoals Viktor,  een 'kraambezoekboek' een boek waar het bezoek wensen kan inschrijven en ik de kaartjes kan inplakken. Alles wordt netjes bijgehouden, opgeschreven want het gaat allemaal té snel.
 Het kaartje en doopsuiker van Viktor kan je hier zien. En ja voor jullie denken, amai die heeft nogal tijd om te bloggen, nee hoor ik schreef dit berichtje al rond 39 weken, toen ik nog tijd te veel had :)

Vandaag is Stella vijf dagen oud, alles gaat goed, ze zit al terug op haar geboortegewicht, eet goed en veel en is overdag een stil muizeke en s' nachts een nachtraaf, dus ligt ze voornamelijk op mij te slapen, ik was dat toch al gewoon met de dikke buik:)
 


Aja, Stella-ke krijgt héél graag babypost: ze woon in de bosstraat 101, 3500 in Hasselt :)

42 opmerkingen:

  1. Hartelijk gefeliciteerd. Wat een cutie ! Mooi kindje. Mooi het volledige geheel wat je zelf maakte . Tof dat je startte vanuit dat haken, de kleuren en daar alles van opbouwde. Knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoveel moois voor dat wondertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi kaartje! en een mooi geheel van de doopsuiker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! En ik vind dat een goed plan: Stella-post!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wauw wauw :-)
    Een dikke proficiat ook met Stella! Wat een dotje...
    Ik begon ook met haken in de laatste weken van mijn zwangerschap! Twee dekentjes voor Ella en een knuffeltje voor haar vriendinnetje dat 2,5 maand ouder is (dat heb ik eerst gemaakt en het was maar nét op tijd af). Ik zal ook eens wat fotookes moeten delen!
    Als je trouwens zin hebt in kraambezoek van een volslagen vreemde medeblogger, ik ben toevallig heel volgende week bij mijn ouders in Hasselt, stuur maar een mailtje als je je verveelt ;-)
    En nogmaals een dikke proficiat en chapeau dat je dat allemaal gemaakt hebt met een peuter in huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och, da's een héél schoon kaartje! En moedig van je om alles zelf te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh zo leuk ^^ Proficiat!! Knap geboortekaartje, knappe suikerbonenverpakking én knappe dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig kaartje, prachtige doopsuiker, wauw, ik ben fan!
    Dikke proficiat met de geboorte van jullie dochtertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Héél schoon! Zowel het kaartje en de doopsuiker als uw malse dochter! ;-) Geniet van dat vers baby'tje, je peuter en je wederhelft! Want het is cliché maar oooh zo waar: bij een tweede gaat alles veel rapper! Mijn jongste werd afgelopen woensdag al 1 (zakdoekmoment) jaar. 1 jaar geleden al dat ze besloot om in onze eigen slaapkamer ter wereld te komen. Dikke proficiat en wie weet krijgt Stella wel post als ik eventjes de tijd vind :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooo n dikke proficiat, echt, zalig mooi kindje, kaartje enzo, geniet ervan daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dikke proficiat met Stella! Mooie, eenvoudige maar toch speciale doopsuiker heb je gemaakt. IK heb zelf ook altijd de doopsuiker/geboortekaartjes zelf gemaakt en hoop dat de kindjes het later gaan appreciëren. Elk kind heeft zijn symbool en kleur wat te maken heeft met hun naam. Ik heb mezelf leren haken tijdens de eerste zwangerschap maar helaas met 3 kindjes waarvan de oudste 3 is en de jongste 5 maand blijft er niet veel haaktijd over. Als je tips hebt om te haken met een 5 maandertje op de buik dan hoor ik het graag ;) . Ikzelf ben trouwens van de laatste ook bevallen thuis met Lieve ;) en zou het zo opnieuw doen! Ook al ging de 'echte' bevalling een beetje te snel voor mij. Lieve was op 3 uur binnen en terug buiten. Veel geluk nog met Stella en Victor en geniet nog van de babytijd! groetjes Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hartelijke gelukwensen voor jullie gezinnetje. Wat een mooi kindje, mooie naam trouwens en wat lijkt ze op grote broer!
    Jeannine - Bilzen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe mooi! En wat een prachtig meisje! Proficiat!! Ik ben in april ook bevallen van een meisje (en heb ook al een jongetje rondlopen) Ik zal je niet moeten vertellen dat de tijd vliegt :) Mijn man is fotograaf (www.iso800.be) en maakte een mooi babyfilmpje om dat prille begin voor altijd te onthouden : http://vimeo.com/102631658 Mocht je er ook zo eentje willen, dan weet je me te vinden :-) Nog veel geluk samen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk kids, we hadden een geboortefotograaf bij de bevalling en hoop fotos, ook wel speciaal...

      Verwijderen
  14. Prachtige baby, prachtig kaartje, prachtige cadeautjes!
    Mag ik vragen waar je de zakjes hebt gekocht? We zijn op zoek naar dergelijke zakjes om bloemenzaad in te stoppen (als alternatief voor doopsuiker), maar bij de Ava vonden we niks geschikts. Alvast bedankt voor je antwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben geen ava fan :) de zakjes zijn van een groothandel, ik kocht ze per 1000 toen ik nog een bijberoep had, in een winkel met allerlei verpakkingsmateriaal, ava heeft wel blauw witte snoepzakjes en op etsy kan je dat ook vinden, craft bags ofzo

      Verwijderen
    2. Als ik ook effe mag reageren! Bij studio blanche hebben ze deze zakjes te koop! Heel leuke winkel en webwinkel trouwens, ik kocht er ook materiaal voor doopsuiker voor m'n tweede dochtertje...

      Verwijderen
  15. Proficiat! Wat een mooi meisje. En prachtige naam. Ik heb sinds 9 september ook een Stella in huis. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Proficiat, bedankt voor het kaartje! Het is echt prachtig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw, wauw, wauw, wauw en nog meer wauw! Die Stella zal later heel fier zijn op haar mama!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. proficiat! mooi gemaakt en idd heel leuke naam! én een supercute meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh, wat een heerlijke roze-wolk post! Zalig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een mooi doopsuiker! je zult er wel je werk aan gehad hebben! Stella krijgt graag post? dan krijgt ze post :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie naam, Stella! En dito kaartje, ik vind het supermooi. Good job!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Supermooi! Proficiat met je prachtige creaties!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lief en mooi en tof! En knap gedaan!
    De dochter en de slingers ;)
    Mooie naam ook!
    Proficiat!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zeer mooi gemaakt. Super kaartje en mooi kindje. Dikke proficiat met Stella!
    Stella was de naam die ik wou voor ons laatste kindje... Maar het werd weer een zoon... Victor, Gust en Emiel. 3 schatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi gedaan!
    Hier ook eentje die graag op mama's buik slaapt, zalig he...
    genieten nu ze nog zo klein zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh heel fijn! Ze ligt meestal tegen mij op mijn zij of op mij als ze wil drinken en dan valt ze zo in slaap, echt fijn, heb ik goede nachtrust en wordt er niemand wakker van wenende baby

      Verwijderen
  26. Proficiat met jullie Stella.Je bent nogal ijverig geweest.Heel mooi gehaakt!Alles komt overeen,kleuren,details enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. gefeliciteerd!
    knap werk (baby, geboortekaartje, suikerbonen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Gefeliciteerd met de geboorte van Stella! Wat ben je weer enorm creatief bezig geweest deze maanden! Het kaartje volgt nog, kan nu de deur niet uit door mijn rug. Victor kreeg tenslotte ook een kaartje dus Stella ook!
    Warme groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zoveel prachtigs ! Dikke dikke proficiat !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een prachtige setje van 'vanalles', echt mooi! Gefeliciteerd nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Super mooi en zoooo origineel. Nog van harte proficiat met je kleine hartedief!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Amai, dat is echt een heel mooi geheel van kaartje en doopsuikers!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mooi allemaal! (klein beetje in de stijl van Alice haar geboortespulletjes maar bij ons was't met konijnen en in't roze :-))
    En slim om je adres erbij te zetten ;-) ik zag dat je onlangs een kleedje pinde dat ik zowat tweedehands heb liggen.. misschien komt het er wel van om het op de post te doen.. maar ik beloof niks, druk en vergeetachtig..
    (en ik wou dat ik een populaire blog had als mijn dochters geboren werden:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wow, hier heb ik maar een woord voor: Prachtig!! Echt zoooo mooi!! Ik ga het zelfs pinnen! Zo mooi! Wat heeft Stella geluk met zo een creatieve mama! Ik probeer mezelf eraan te herinneren je lieve kleine prinses een kaartje te sturen!

    BeantwoordenVerwijderen