zaterdag 5 december 2015

Poppenbedje van de Sint

Stella speelt al met poppen. Ik vind haar zelf nog een baby'ke maar toch moedert ze er al duchtig op los. Voor haar eerste verjaardag kreeg ze een rieten poppenwagentje van Dille en Kamille en een stoffen popje. Het is hier populair speelgoed deze dagen, waar vaak voor gevochten word. Viktor gooit al zijn Duploblokken erin en raast dan het huis rond met zijn 'kar', Stella er wenend achteraan....zalig toch zo twee kinderen ;) Stella legt er meestal twee zelfgemaakte poppen in, dekentje erover en zo wandelt ze rond.

Als kind had ik een roze houten poppenbedje. Uren heb ik daarmee gespeeld. Nu kan het dienen voor Stella en Viktor, alleen aan de kleur roze is niet m'n ding. Buiten Stella haar roze verjaardagskleedje en een sponsen pyjama is er hier nog niet veel van deze kleur in huis. Er zijn ook gewoon mooiere kleuren dan roze dus hielp ik de Sint een handje en werd dat vintage bedje uit de 'Eighties' geel gespoten en kreeg het een nieuw matrasovertrek, hemel en lakentje. Het gebloemde stof ruilde ik met An voor zelfgemaakte juwelen.

 Het bedje VOOR en NA





het dekentje haakte ik voor Stella tijdens de zwangerschap

Dit jaar is het hier vooral 'tweedehands' Sintfeest. Wat puzzels (want Viktor is puzzelfanaat), een Fisher Price vliegtuig, een Fisher Price radio'ke, Duplovrachtwagen, een trommelke,...het krijgt allemaal een tweede leven.

schoen en bord  zetten
Hij komt,,, hij komt....met vintage pret.
nic-nacjes snoepen

Ik las een tijd terug wat over 'genderneutraal' opvoeden en eigenlijk kunnen we ons daar wel in vinden. Om niet persé voor een meisje roze dingen te kopen en voor een jongens enkel stoerdere zaken zoals auto's, treinen. Het typische jongen/meisje rollenpatroon wordt erg versterkt door de commerce. In de winkels zie je zowel kleding als speelgoed enorm opgesplitst, roze voor meisjes, blauw/groen voor jongens. (check Sinterklaasreclameboekjes, roze plastieken stofzuiger voor meisjes, ah ja want enkel vrouwen doen aan stofzuigen en een werkbank is voor jongens)
In Zweden staat men al wat verder op dat vlak en zal je niet snel zo'n speelgoedfolders zien.
Vroeger kon ik kleren van mijn oudere broer afdragen tegenwoordig is dat bijna 'not done' omwille van de typische jongen/meisjeskleren. Toch loopt Stella regelmatig in sportschoentjes, een stoere broek of jas rond van haar broer.
Ik zie natuurlijk ook dat mijn dochter 'zorgzamer' is, moederke gaat spelen en de zoon meer kabaal maakt en ruwer speelt, Dat zit in beetje in onze natuur, maar ik denk dat het toch beter is dit niet te gaan 'sturen' naar maatschappelijke verwachtingen...een meisje moet prinses spelen en een jongen ridder? Nee toch.
Ik wil ze ook graag gelijk benaderen. Zowel Viktor als Stella kropen al heel jong de trap op als waaghalzen, We hebben die zelfstandigheid altijd gestimuleerd... Nog vaak zie ik dat jongens worden aangemoedigd om hoger te klimmen op de speeltuin en tegen een meisje wordt gezegd ' pas op voorzichtig zijn'
Ik had in de zwangerschap al het gevoel dat dit een stoere dochter zou worden...

We houden het speelgoed hier liefst neutraal en duurzaam, voor zover dat nog gaat. Stella speelt even goed met Duplo, de houten trein en auto's en Viktor kreeg vorig jaar een Ikeakeukentje...de tijd dat mannen niet voor baby's en het huishouden zorgden en vrouwen niet met auto's reden en gingen werken ligt toch al lang achter ons niet?
Viktor fietst voor het eerst en zus gaat meer achterop

18 opmerkingen:

  1. Leuk dat jullie het 'genderneutraal' aan pakken. Zo lang mogelijk volhouden, zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik volg je volledig in speelgoed een tweede leven geven én niet al te veel mee in te gaan in dat genderspecifiek speelgoed!
    Heerlijk dat je jouw poppenbedje van vroeger kan hergebruiken. De kleurencombinatie vind ik zeer geslaagd (ben ook niet zo'n roze-fan).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk allemaal, onze dochters hadden net hetzelfde bedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, toffe foto's!! En leuk, zo'n vintage Sint! :-) Tof speelgoed, daar gaan ze veel plezier van hebben. Ik let ook op genderneutraliteit en ben blij dat onze jongste dochter ook graag met de autootjes en de treinen speelt. Poppen heb ik aan haar grote broer helaas niet kunnen verkopen ;-)
    Veel speelplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat poppenbedje is prachtig! Wij hebben hier ook een grotendeels tweedehandse Sint gehad en hier loopt ook een stoere meid in outfits die haar broer zonder probleem ook zal kunnen dragen en speelt ze met treinen en duplo. Maar onlangs besefte ik dat ik het minder vanzelfsprekend vind om misschien voor mijn zoon ook poppen en prinsessenkleertjes te kopen later. Vreemd, he. Maar kom, hij is nog maar 6 maand, ik heb nog hopen tijd om mij ook naar mijn zoontje toe genderneutraal te kunnen opstellen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat begrijp ik, hier is een jongen en een meisje en kunnen we alle speelgoed aan beiden aanbieden, als ik alleen n zoon zou hebben zou ik ook niet snel een prinsessenkleed kopen :) tenzij hij het zelf zou vragen....

      Verwijderen
  6. Super leuk gedaan dat bedje! En veel speelgoed waar ze allebei lang plezier aan zullen beleven. Waar haalde je dat mooie popje dat Stella vasthoudt? Nog een fijn sinterklaasweekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van orchestra-premaman, we hadden een cadeaubon vandaar, voor de rest niks leuks te vinden in die winkels hoor!

      Verwijderen
    2. Haha, dat klopt ;-) Popje vind ik wel schattig. Had een gelijkaardige als kind vroeger, vandaar mss ;-)

      Verwijderen
  7. Zelf heb ik altijd liever met lego dan met pippen gespeeld, dus ergens wilde ik dat voor mijn dochters ook. Geen cliché roze voor meisjes, maar sinds ze naar school gaat komt ze me wel vaak vertellen dat roze voor meisjes is en dat papa toch de blauwe spullen in huis moet gebruiken. We reageren meestal dat jongens ook roze mogen als ze dat willen en meisjes ook blauw, maar het was toch wel opvallend voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohja zo gaat dat! Op school leren ze toch weer andere dingen dan thuis...

      Verwijderen
  8. Mijn zoons van 2 en 3,5 kregen dit weekend voor hun sinterklaas een pop. De papa murmelde eerst tegen, tot ik hem zei dat papa's toch ook voor babies zorgden (want dat doet hij toch ook als de beste). Het was het eerste waar ze naar grepen, en ze hebben er al super veel mee gespeeld, eindelijk een kindje in hun winkelkarretje!
    dus ja, ik ben het met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier spelen onze meisjes zowel met 'werkmateriaal', auto's, duplo als met poppen. Ik speelde vroeger ook met broer zijn speelgoed, en hij speelde ook met mijn speelgoed.
    Helaas, het geen of weinig roze is hier al wat mislukt. Mevrouwtje van 3 en half wil toch al eens voor roze gaan. Alhoewel haar lievelingskleur nog altijd blauw is, oef :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amen to that! Zalig mooi bedje ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn dochter mocht voor haar tweede verjaardag iets kiezen in de winkel.... Een lelijke roze buggy! Ik hoop ooit een nieuw zitje te naaien want ik vind het verschrikkelijk. Maar ze koos niet persé een roze, er was gewoon geen andere kleur! Popjes, poppenkleertjes, poppenbadjes, poppenbedjes,.... ALLES was roze :-( Het duplohuis dat ze kreeg was ook roze. Ik wou een oud duplohuis zoals ik vroeger had, maar daar vroegen ze meer voor dan het nieuwe :-/ Puzzels voor de zoon van bijna 5: allemaal typisch voor jongens (gewone speelgoedwinkel, online zijn er nog toffe dingen te vinden). Wij willen veel unisex maar het is inderdaad wel moeilijk tegenwoordig. Wij zijn hier grote fan van Leo Timmers en hebben daar nu ook puzzels van gevonden! Zo schoon én unisex! Zelfs in tekenfilmpjes is een onderscheid... Hier doen we dan vooral van Het Molletje, Dikkie Dik, De Gruffalo, Stap maar op mijn bezemsteel (zooo mooi als je kindjes nog net iets groter zijn!), Tik Tak en Kapitein Winokio. Er is een groot aanbod maar je moet dan wel de standaard speelgoedwinkels en TV- kanalen ontwijken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sinds kort kijkt Viktor ook al eens TV, naar Musti, Binti en Bortis ( supertrag en rustig) en mascha en de beer...DikkieDik hebben we boekjes van..Winokio ook plezant!! Tot nu toe kwam ik nog niet in contact met dat klassieke speelgoed, vintage duplo inderdaad en de houten treinsporen vinden ze allebei tof, vintage Fisher Price ook zo tof en nooit roze..

      Verwijderen
  12. Mooi bedje en de originele versie vond ik ook iets hebben :-). Maar ik kan me wel vinden in wat je schrijft hoor. Annabel wil trouwens spelen waarmee Aaron speelt, duplo en treinen. Toen mijn moeder vroeg wat de sint voor Annabel moest brengen (aaron wou een trein) en ik antwoorde: ook een trein, dan werd dat met ongeloof onthaald. Alle zeg! Ze heeft al meerdere poppen gekregen (aaron kreeg er nooit een), maar voorlopig speelt ze er niet mee. Ik hou op zich wel van de kleur roze (knalroos dan, onze keuken heeft fuchsia accenten), maar zo supermeisjes kleren met kieveel frullekes en strikjes, nee, dank u. Voor Aaron koop ik ookk altijd kleurrijk, niet enkel donkerblauw en grijs, dus annabel kan die kleren ook aan. Hoewel ik jurkjes en rokjes wel leuker vind...

    BeantwoordenVerwijderen