maandag 24 april 2017

Knoop haarband- Gratis patroon!

 Ik maakte enkele leuke haardbandjes voor Stella, van die simpele die je kan knopen boven op het hoofd, ook wel 'Head Tie' of 'Head Wrap' genoemd. Leuk voor kleine meisjes maar eigenlijk ook voor de moeders. Het is een ideaal beginnersprojectje en is supersnel klaar! Je hebt enkel wat restjes rekbare stof nodig (evt oude shirts herbruiken).
 
 Ik heb geprobeerd een tutorial te maken omdat er op Instagram gevraagd werd hoe ik de haarbandjes maakte. De maat die ik tekende past mijn dochter van 30 maanden heel ruim, ze heeft een hoofdomtrek van 48,5 cm, voor kleinere kindjes verkort je het onderste rechthoekige stukje enkele cm's en voor grotere haardbandjes (voor volwassenen) zal je het minimum 5 cm moeten verlengen. Je legt het patroon dus verder van de stofvouw om te vergroten en knipt er wat af om te verkleinen.

HIER vind je het patroon, print het af in ware grootte. 
(controleer of het testvierkantje 3-3 cm groot is)

Benodigheden:
- stukje tricot stof of oude t-shirt
- gewone naaimachine met stretchsteek of kleine zigzagsteek
- patroon (naadwaarde is inbegrepen)
-strijkijzer

Werkwijze:
- Knip de 2 patroondelen uit en plak aan elkaar.
- Knip het patroon twee keer uit stof, leg het tegen tegen de stofvouw.
-Markeer het keergat.
- Je hebt nu twee patroondelen
- Strijk ze even mooi plat
-Leg ze met de goede kanten tegen elkaar en stik op 1cm rondom met een stretchsteek (kleine zigzag), vergeet het keergat niet open te laten.
- Keer de haarband door het keergat en duw de uiteindjes mooi plat.
- Je hoeft het keergat niet te dichten omdat het onder de knoop zal eindigen en je er dus niets van gaat zien.
- De belangrijkste stap: pers de haardband mooi plat met het strijkijzer.

Je hoeft de haarband nu alleen nog mooi te knopen rond het hoofd van je baby/peuter/kleuter met twee mooie platte knopen, van het keergat zie je normaal niets meer.
 
  Ik maakte ook nog een leuke matrashoes voor een oude babymatras, Op deze foto zie je de eerste (iets te kleine) haarband die ik maakte, leuk in combinatie met froe en dot! 
Vorig jaar maakte ik ook enkele konijnenoor speeltjes als babycadeau. Je kan hiervoor dezelfde werkwijze gebruiken als de haarband. Je tekent dan enkel het bovenste patroondeel twee keer uit en volgt dezelfde werkwijze.
Als je dit rond een houten ring (te koop in Banier) knoopt hebt je een mooi bijpassend babyspeeltje. Je kan deze ook met gewone katoen maken. Je kan eventueel zelf de oren wat spitser tekenen zodat het meer op konijnenoren lijken.
 
 
 Als je ook van deze knoop haarbandjes of babyspeeltjes maakt, mag je ze mij altijd tonen op Instagram!

17 opmerkingen:

  1. Die haarband is super schattig! Die gaat meteen op Pinterest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze staat er zo schattig mee! Trekt ze die niet af?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze houdt ze goed op, werkt als oorwarmer op de fiets

      Verwijderen
  3. Perfect excuus om nog meer leuke stofjes in te slaan! :) Ik vind ze superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wauw! Deze wil ik echt maken! :D ziet er geweldig uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke blog Tiene! Altijd leuk om op iets te stoten dat ik nog niet ken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk!! Maar waar kopen jullie de stofjes hiervoor??

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het patroontje! Ik heb er al 3 gemaakt en er volgen er vast snel meer! https://madebymodi.wordpress.com/2018/03/28/knoophaarbandjes-van-restjes-stof/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Supermooi patroontje, merci! Is tevens ideaal voor wat restjesverwerking :) ik heb er al snel 4 gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moet je het patroon dan 4 maal uitknippen? Want anders heb je toch geen 2 ronde uiteinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo.. als ik het voor me dochter van 4 maanden wil maken? hoe groot moet ik het dan maken?

    haar hoofdomtrek? en dan allebei de kanten 2 cm overlaten?

    BeantwoordenVerwijderen