zaterdag 22 september 2018

Mirena, wat de dokter er niet bij vertelt




Ik heb zo een vermoeden dat dit een lange blogpost wordt maar ik kan het niet laten de informatie die ik nu heb te delen met anderen. Ik postte iets op Instagram Stories in verband mijn ervaring met de Mirena en aan de massale berichten in mijn inbox te zien, lijkt het me een goed idee te delen wat ik nu weet. Ik ben geen dokter (wel vroedvrouw) en dit is geen medisch advies. Als je tevreden ben met de hormonenspiraal is dat heel goed, maar ik schrijf het voor al die vrouwen die misschien hetzelfde ervaren en nog twijfelen en niet de juiste info krijgen

Ik heb in het verleden vaak geblogd over natuurlijk zwanger zijn, bevallen en ouderschap. Over kritisch zijn naar ieder ‘ingrijpen’ bij een geboorte, de medicatie (hormonen) die gebruikt wordt om weeën op te wekken, in te leiden of te versterken. Zo veel mogelijk natuurlijke remedies en medicatie zo veel mogelijk vermijden, ook bij baby’s en kinderen. En eigenlijk is deze post niet anders, kritisch zijn naar wat gynaecologen of artsen je vertellen over hormonale anticonceptie, meer bepaald de Mirena of Levosert (wit product van Mirena). De meeste artsen vertellen namelijk niet het hele plaatje (vroedvrouwen doen dit wel vaker, had ik maar beter geluisterd naar mijn vroedvrouw)
Ik nam eigenlijk al jaren niks van hormonen. Ik kon niet tegen de pil (jong mee gestart zoals zovelen wegens een ‘veilig’ middel op die leeftijd), gebruikte erna een tijd de Nuvaring (met oestrogenen en progestageen) maar na tweetal jaar had ik er ook klachten van en stopte ik ermee.

Ik nam dan een aantal jaren niks van hormonale anticonceptie, wou ook volledig ‘clean’ zijn tegen dat er kinderen zouden komen. Hormonale anticonceptie heeft grote invloed op de vruchtbaarheid. In 2013 kregen we dan eerste kind, in 2014 het tweede kind en na langdurige doorlopende borstvoedingsperiode aan twee kinderen vond ik in 2016 dat het tijd werd voor de spiraal. Ik wist dat hormonen en borstvoeding samen geen goed idee was omwille van de kans op verminderde melkproductie en het feit dat hormonen doorgaan in de melk. (de bijsluiter zegt dat er maar kleine hoeveelheden van het levonorgestrel teruggevonden zijn in de moedermelk en daarvan maar een klein deel overgedragen wordt op de zuigeling, wat ik opvallend vind aangezien het enkel lokaal zou werken, hoe kan het dat in de melk teruggevonden worden?).

Ik ben heel blij dat ik nooit hormonen genomen heb in de kraamtijd met wat ik nu allemaal weet. Er komen veel postnatale depressies voor en veel vrouwen krijgen na de bevalling bij ontslag de minipil, spiraal of pil voorgesteld alsof je bijna verplicht bent aan de hormonen te gaan en dat als je net bevallen bent en al je hormonen zich nog moeten normaliseren en je baby melk drinkt gemaakt uit jouw lichaam. Ik merk dat dit aan het veranderen is, vrouwen willen geen rommel meer in hun lijf.

Dus begin 2016 vond ik het tijd om er eens werk van te maken, kindjes werden wat groter, er was niet meteen een kinderwens en ik zocht iets betrouwbaar tegen zwangerschap én iets om mijn zeer korte en zware cyclus aan te pakken. Ik heb een korte cyclus van 21 dagen en regels die al snel een week duren (dus om de 14 dagen) en deze waren na de bevallingen alleen maar erger geworden. Met een week van PMS schiet er nog 1 ‘normale’ week over per maand dus ik had alle reden om dit op te lossen. Tijdens de borstvoedingsjaren pakte ik PMS aan met accupuntuur wat trouwens zeer goed werkt voor dit soort klachten maar het had nooit een blijvend effect bij mij. Er zijn trouwens veel natuurlijke remedies voor allerlei cyclusproblemen maar later meer daarover


Ik ging dus twee jaar geleden, in mei 2016, naar de gynaecoloog en bevroeg me ook bij vriendinnen en collega’s over de hormonenspiraal. Een vriendin waarschuwde me voor een verlaagd (of geen) libido maar aangezien ik daar in al die hormoonvrije jaren geen last van had, dacht ik dat wel zou meevallen bij mij en was ik bereid die ene klacht er wel bij te pakken. Gezien het feit dat ik ervoor niks met hormonen verdroeg wou ik me eerst goed informeren over de mogelijke bijwerkingen. Online kon ik toen niet echt iets verontrustend terugvinden. Ik was dus eigenlijk zeer kritisch maar de gynaecoloog stelde me meteen gerust. Ik heb een oudere gynaecoloog die op het gebied van bevallen een natuurlijke kijk heeft (ik werkte nog samen als vroedvrouw met hem) en vertrouwde dus op de info die hij gaf. Mirena zou een wonderoplossing kunnen zijn. Hij zag amper vrouwen met klachten, je krijgt geen regels meer na een tijd (wat een mirakel, nooit meer pijn, geen ijzertekort), je hebt geen last meer van PMS en vooral, het werkt enkel ‘lokaal’ en wordt ook gebruikt bij overgangsklachten. Te mooi om waar te zijn toch?


Er werd me ook verteld dat de hoeveelheid ‘levonorgestrel’, de synthetische vorm van progesteron die de Mirena afgeeft zeer klein is (20 microgram per 24uur) en vele malen lager dan je eigen lichaam zelf aanmaakt en dat deze enkel lokaal een werking heeft in vergelijking met de pil (hadden ze me trouwens bij vaginale Nuvaring ook al verteld en dat was ook geen succes).

Deze uitleg klopt op zich wel maar het progesteron dat in Mirena zit is helemaal geen natuurlijk hormoon maar een synthetische versie ervan namelijk ‘progestageen’, door de mens gemaakt in een labo. Uit de verloskunde weet ik dat natuurlijk oxytocine (hormoon dat doet bevallen) ook iets totaal anders is dan Syntocinon, de chemische variant die vaak in een infuus gedaan wordt op de bevalling op te wekken of op te drijven. De laatste vorm heeft veel bijwerkingen (kans op depressie, moeilijke hechting met baby, moeilijke borstvoeding), de lichaamseigen versie niet. Lichaamseigen is nooit hetzelfde als synthetisch, wat de farmaceutische industrie ook wil laten geloven.

Progesteron is dus een geslachtshormoon dat door het corpus luteum (gele lichaam in de eierstok) in de tweede fase (luteale fase) van de menstruatiecyclus en in grotere hoeveelheden tijdens de zwangerschap door de placenta wordt geproduceerd. Progesteron wordt ook tijdens de synthese van steroïdhormonen in de bijnierschors geproduceerd bij zowel vrouwen als mannen.

Even wat achtergrond info over de werking van Mirena (uit de bijsluiter)
Net als de pil bevat Mirena een hormoon waarvan de werking op het baarmoederslijmvlies te vergelijken is met die van progesteron. Levonorgestrel, het hormoon in Mirena, wordt continu toegediend en zorgt ervoor dat het baarmoederslijmvlies  een rustfase komt zodat het niet meer reageert op oestrogenen (vrouwelijke hormonen die in de eierstokken worden aangemaakt). Daardoor wordt het baarmoederslijmvlies niet meer opgebouwd en worden de bloedingen veel lichter en ook minder pijnlijk. In het begin geeft Mirena in de baarmoeder per 24 uur een hoeveelheid van 20 microgram (=0,02 mg) levonorgestrel af. Dit neemt geleidelijk aan wat af. Het Mirena-IUD kan 5 jaar in de baarmoeder blijven zitten. Als u Mirena bij overgangsklachten gebruikt, in combinatie met oestrogeentabletten,-pleisters of -gel, moet het IUD na 3 jaar worden vervangen. Er is namelijk nog niet onderzocht of Mirena voor deze manier van gebruik ook 5 jaar kan blijven zitten.

De anticonceptieve werking van Mirena is gebaseerd op de volgende effecten:
- Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt ‘taaier’, waardoor zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen.
-Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet normaal bewegen en functioneren. Dit verkleint de kans op een bevruchting.
- Het baarmoederslijmvlies wordt niet of nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevrucht eitje zich niet innestelen.
-Door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder (het Mirena-IUD) kan een eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen. ( ik las ergens dat het vreemde voorwerp een soort steriele ontsteking veroorzaakt wat griepachtige verschijnselen kan geven)
-Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eitje vrijkomt, kan er geen bevruchting plaatsvinden. (ik had iedere cyclus gewoon een eisprong)
Als gevolg van deze meervoudige werking van Mirena wordt zwangerschap voorkomen en zal het bloedverlies tijdens uw menstruatie geleidelijk aan, in het algemeen in ongeveer drie maanden, sterk verminderen. Ongeveer 2 van de 1000 vrouwen bij wie Mirena correct is geplaatst, worden toch zwanger in het eerste jaar.

Dus in mei 2016 liet ik deze dan eindelijk plaatsen, klaar om eindelijk van alle ellende af te zijn, klaar voor een ‘leven zonder cyclus’. Ik vond het plaatsen behoorlijk pijnlijk trouwens. Ik ben twee keer bevallen op eigen kracht maar plaatsen van Mirena, ook al duurt het niet zo lang viel voor mij behoorlijk tegen. De baarmoeder hals wordt met een tang opengemaakt en zo wordt die spiraal met een soort inbrenghuls ingebracht. Normaal heb je daar enkele uren weeën voor nodig voor die ontsluiting…maar kom effe doorbijten en je bent er vanaf voor 5 jaar. 

De bijsluiter vemeldt dit: tijdens het inbrengen of verwijderen van Mirena treedt er in heel zeldzame gevallen een reactie op die lijkt op ‘flauwvallen’: duizeligheid, zwarte vlekken voor de ogen, bleekheid, zweten, misselijkheid of braken. Deze reactie is ongevaarlijk en gaat binnen enkele minuten over. Als u epilepsie heeft, kan het inbrengen of verwijderen van Mirena een aanval veroorzaken

De eerste maanden had ik inderdaad zoals de bijsluiter zegt nog onregelmatige bloedingen maar na een aantal maanden bleven deze weg.

Echter, stilaan kwamen er samen met het wegblijven van de bloedingen, nieuwe vage klachten bij waarbij ik soms dacht, he wat gek zou dat door die Mirena komen?  Maar je doet gewoon door en stilaan sluipen er zo wat dingen bij. Uiteindelijk resulteerde begin dit jaar in een burnout waar ik nog steeds van aan het herstellen ben. Waarmee ik niet wil zeggen dat enkel Mirena de oorzaak is (er waren  zeer zware hectische jaren voorafgegaan) maar wel zeker heeft meegespeeld in het ontstaan ervan. Het is pas nu twee jaar later dat ik echt zeker ben dat heel wat klachten die ik de laatste twee jaar kreeg, door Mirena kwamen.

Zo kreeg ik al vrij snel last van haaruitval, ik dacht eerst nog, ah ja dat komt misschien door de stop met borstvoeding zoals je dat ook hoort na een bevalling alleen stopte dit niet meer. Ik had gelukkig veel en dik haar en dus is dit nooit opgevallen maar de hoeveelheid haar die in de borstel hangt is echt wel veel. Iets wat ik voor mei 2016 nooit eerder had. Ook had ik ineens vettig haar, ervoor moest ik mijn haar zelfs na een week nog niet wassen, het was eerder droog dan vet, nu vaak al na 1 of 2 dagen. Alle soorten shampoos geprobeerd, niks hielp, het was ‘hormonaal’ zei de kapper. Ook mijn huid werd ineens vettiger, gelukkig heb ik geen probleem met mijn huid maar acné is een veel voorkomende klacht bij Mirena.


Ik kreeg vaker hoofdpijn, meer migraine eigenlijk, die ik weer niet kon linken aan een bepaalde fase in de cyclus (bijsluiter zegt dat meer zeer vaak voorkomt dus bij meer dan 1 op 10 vrouwen). In de eerste maanden had ik ook vaak krampen, maar die zijn na een tijd minder geworden (ook meer dan 1 op 10 vrouwen). Ik had last van een tuut in mijn oren en slechter zicht als ik aan een computer werkte (nu ook al verdwenen).

Ik kreeg ook enkele weken na het plaatsen, last van een soort gejaagdheid (zenuwachtighed staat in de bijsluiter bij vaak voorkomende bijwerkingen!!), ik kon ineens niet meer gewoon rustig ergens zitten en genieten, ik denk dat dit het meest opvallendste symptoom was wat ervoor gezorgd heeft dat ik minder tot rust kwam, en steeds maar doordeed. Vanaf zomer 2016 ging alles hier ‘goed’, we hadden geen problemen, kindjes werden iets groter en toch was er steeds die onrust die echt van binnen kwam. Mijn hart klopte echt keihard. In 2017 had ik daardoor een vals gevoel van veel energie en eind 2017 begon de uitputting stilaan. Vrouwen met een natuurlijke cyclus leven naar hun cyclus, we zijn niet gemaakt om altijd door te doen, vrouwen zijn hormonaal gezien geen mannen. En als je een druk leven hebt met een job, jonge kinderen is de kans al groter dat je steeds maar doordoet, je hebt nooit je regels, moet dus ook niet rustig aandoen en zo ga je over je grens.

Nu even iets meer spiritueels hierrond:
In de oudheid was het natuurlijke ritme van elke vrouw dat ze onder een nieuwe maan menstrueerde en ovuleerde bij volle maan(vandaar de naam maandstonden). We weten dit dankzij onze voorouders die tijd alleen maar konden bepalen door de maanfasen te observeren. Vandaag is er zoveel kunstmatig licht, smartphones, een voortdurend gebruik van computers, straatverlichting … het is dus bijna onmogelijk om in natuurlijk licht te leven. Kunstmatig licht tast het natuurlijke vrouwelijke ritme aan. Het brengt hun gevoeligheid en hun biologisch ritme in de war. Er is dus met andere woorden meer sprake van onregelmatige cycli. Vrouwen gaan bij volle maan of onder andere maanfasen bloeden, in plaats van alleen bij een nieuwe maan.
Een Mirena is nog een stapje verder, er is niks natuurlijk aan want de ganse cyclus is weg en de baarmoeder wordt gewoon stilgelegd. In de Chinese geneeskunde spreekt men van stagnatie van de baarmoeder en dat is nooit natuurlijk.

Verdere klachten die ik ervaarde waren (en die in de loop van het 2e jaar vooral verergerden): verhoogde hartslag, hartkloppingen, verminderde afweer, vermoeidheid (Mirena is een energiezuiger doordat er een soort ‘steriele’ ontstekingsreactie komt in de baarmoeder door het vreemde voorwerp), moodswings niet zoals bij PMS gedurende 1 week maar voortdurend en zeer onregelmatig, agressie (herkende mezelf niet meer), een verminderd libido en veranderd gevoel bij seks (lees niks meer voelen), misselijkheid, duizeligheid, in gewicht toenemen, opgeblazen gevoel. Al deze bijwerkingen staan in de bijsluiter bij veelvoorkomend en niemand die er ooit iets van zei. De bijsluiter werd ook niet meegegeven.

Minder voorkomende bijwerkingen die ik gelukkig niet had zijn pigmentvlekken (zwangerschapsmasker), perforatie van de baarmoeder, ontsteking van de baarmoeder, baarmoederhals en geslachtsorganen.


Door het krijgen van een burnout dit jaar, begon ik meer en meer te twijfelen of de Mirena er voor iets tussen zit maar vier artsen die ik bevroeg, dachten niet dat de spiraal er voor iets tussen zat en dus duurde het nog tot nu, half september voor ik de Mirena durfde laten verwijderen.  Wie verwijdert er nu zo een luxe?

Ik kwam dit jaar uit op een Mirenaforum waar veel vrouwen hun lichamelijke en psychische klachten bespreken, wat een eye-opener! Je kan er artikels vinden, de bijsluiter en ervaringen.
Natuurlijk gaan alle vrouwen die wel tevreden zijn niks vertellen op zo een forum maar het kan toch geen toeval zijn, al die klachten? In Amerika zijn er heel wat rechtszaken tegen de producent Bayer door slachtoffers.

Twee jaar geleden kon ik niks terugvinden en als je nu ‘mirena en stress’ ingeeft op google weet je al genoeg..


Het heeft mij geholpen om te beseffen dat ik dit allemaal niet inbeeld, het zit niet in je hoofd. Ik kwam uiteindelijk deze de zomer terecht bij een orthomoleculaire arts voor het aanpakken van de lichamelijke klachten (supplementen, een speciaal eetplan) van de burnout en hij vroeg meteen of ik een Mirena had. Hij zag wél dagelijks vrouwen met dezelfde klachten. Het kwam erop neer dat hij vanalles kon voorstellen om beter te worden maar zolang die spiraal er nog zat, dit weinig effect ging hebben.


Ik kreeg twee onderzoeken mee over de nadelige gevolgen. In een onderzoek van het Erasmus MC in Rotterdam (juli 2017)bestudeerden onderzoekers de cortisolwaarden in het speeksel en het haar van vrouwen met een spiraaltje van het merk Mirena. Ze ontdekten dat die waarden hoger liggen dan verwacht, terwijl er altijd gedacht werd dat de invloed van de spiraalhormonen buiten de baarmoeder verwaarloosbaar klein is.  Er werd een hogere hartslag gemeten (wat ik zelf meteen ervaarde, met hartkloppingen erbij. Deze klacht is nu gelukkig al verdwenen). Cortisol wijst op een hogere stressrespons. Cortisol wordt het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het speelt een invloed bij vertering van voedsel, slaap-waakritme en ons afweersysteem. Toevallig drie dingen niet zo goed liepen sinds 2016.


Een ander Deens onderzoek (2016) bij een miljoen vrouwen tussen 15 en 34 jaar, toonde aan dat na zes maanden gebruik van hormonale anticonceptie, er 40 procent meer kans was op het ontwikkelen van een depressie. Anticonceptie met enkel progestageen (prikpil, minipil) verdubbelen het risico op depressie en vrouwen die Mirena lieten plaatsen liepen zelfs drie keer meer kans (bron: The New York Times).

Hier een link naar vrt nieuws over het onderzoek  (of google eens op cortisol en Mirena)
Hoe ging het nu verder?

Het is moeilijk te zeggen, aangezien de Mirena pas sinds afgelopen dinsdag is verwijderd (stelde trouwens niks voor in tegenstelling tot het inbrengen).  De gynaecoloog zei, ‘met pijn in mijn hart zal ik uw spiraal verwijderen’ (hij gelooft echt dat ik een grote uitzondering ben). Ik heb hem gevraagd vanaf nu bij elke vrouw met Mirena naar het libido te vragen en dat ging hij doen :)  volgens mij zwijgen al die vrouwen gewoon daarover of weten ze niet beter omdat ze al van hun 16de hormonen nemen.


De komende weken, maanden zullen moeten uitwijzen hoe het verdergaat.

Ik voelde meteen een soort opluchting wel, alsof er een deken van me is afgevallen (leefde in een stolp die twee jaar en mijn karakter veranderde van vrolijk energiek naar uitgeput), ik sliep meteen beter en voelde me ook meteen rustiger. Ook opvallend, ik volg hartcoherentie, een techniek die gebruikt wordt voor stress, burnout en hyperventilatie waarbij je door zeer traag te ademen je hart in een mooi variabel ritme krijgt en tot vorige week behaalde ik amper 30 procent hartcoherentie, nu donderdag , twee dagen na het verwijderen haalde ik bij de hartcoherentie coach meteen 97 procent hartcoherentie, wat wijst op een ontspannen ademhaling en hartritme. Ja dat kan toeval zijn maar ik voel gewoon dat mijn hart niet meer zo onregelmatig of snel klopt.


Wat ik wel meteen ervaarde de dag erna, is de zogezegde ‘Mirenacrash’ (enkel in het Engels informatie over te vinden) die ontstaat door het plots wegvallen van die synthetische hormonen. Het kan weken of langer duren voor het lichaam beseft dat het zelf progesteron moet gaan aanmaken omdat het lui geworden is door op het progestageen te vertrouwen. Progesteron is een kalmerend hormoon dat spieren ontspant en als je dat niet meer hebt kan je je voorstellen dat je niet de rust zelve bent.
Hierdoor krijg je een hormonale disbalans of oestrogeendominantie die dagen, weken of maanden kan duren. Oestrogeendominantie komt trouwens veel voor tijdens het gebruik van Mirena dus het loont de moeite om daar wat over te lezen als je last hebt van PMS of je cyclus.


Je kan tijdens een Mirenacrash symptomen krijgen van angst, depressie, verdriet, moodswings, vermoeidheid, keelpijn, misselijkheid, overgeven…Bij mij was het gewoon twee dagen een grote emotie, alsof je bevallen bent, babyblues maar dan maal 100 ofzo of de ergste PMS ooit maar kijk we zijn 4 dagen later en dat is ook weer voorbij. Ik kreeg woensdag ook meteen zware bloedingen terwijl het nog geen tijd is voor regels dus dat is een soort onttrekkingsbloeding zoals in de stopweek van de pil, door het wegvallen van de hormonen. Blijkbaar kan die crash nog een hele poos aanhouden de komende maanden , zeker net voor de regels. Nooit nog wil ik hormonen wil ik mijn lijf.

Ik heb meteen een menstruatiecup in huis gehaald. Ik heb 2 jaar op niks moeten letten dus is het even wennen maar ik ben nu al verkocht aan de cup (ik kocht eentje van Lamazuna) wat een uitvinding! Ik bespreek het graag in een volgende blogpost.

Waar ik nog iets over wil gaan vertellen in volgende blogberichten later:

- Wat dan wel gebruiken als je geen hormonen slikt, wat zijn de opties van anticonceptie?
- Het verband tussen HSP en het niet verdragen van Mirena (heeft te maken met gevoelige bijnieren), zowat alle vrouwen die op mijn Instagram reageerden dat ze geen Mirena meer willen, zijn HSP
- De menstruatie cup: hoe het werkt en hoe het klachten kan verminderen.
- Welke natuurlijke remedies er zijn voor pijnlijke, te zware, te korte of onregelmatige cyclus.
- Wat is oestrogeendominatie en wat kan je eraan doen op natuurlijke wijze?
- Wat is bijnieruitputting? (uitgeputte bijnieren geven verstoorde werking cortisol en progesteron)

Mijn conclusie, Mirena is voor mij een energiezuiger. Als je twijfelt, laat het verwijderen, doorsta even de Mirenacrash en kijk wat het doet. Als je geen klachten hebt, Lucky You! ( maar weet dat klachten soms pas jaren later of pas in de menopauze tot uiting komen en je dan weer aan de hormonen moet). Op dit moment hoor ik ongeveer 2/10 tevreden vrouwen en 8/10 met klachten. Kom ik meer in contact met gevoelige mensen? Is het toevallig? Een hoe komt het dat mijn gynaecoloog alleen maar tevreden patiënten ziet? Ik hoor graag jullie ervaring.
Hier kan je de bijsluiter nalezen van Mirena.
Het melden van bijwerkingen kan je doen via deze website : https://www.fagg-afmps.be/nl/items-HOME/melden_bijwerkingen voor Belgie en voor Nederland is er de

website www.lareb.nl. Door bijwerkingen te melden, kan je helpen meer informatie te verkrijgen over de veiligheid van dit geneesmiddel.
Nog een artikel over de cyclus en wat vrouwen vaak niet weten.

63 opmerkingen:

  1. Gelezen van begin tot einde, gekluisterd aan het scherm. Ik twijfel al een poosje over mijn spiraal, en plan het te laten verwijderen. Uitstelgedrag wegens vakantie, weekendje kamperen met vrienden, zorgen ervoor dat ik nog niet de juiste stap zette. Maar kijk, de menstruatiecup is besteld, je gaf me de stamp onder mijn kont.
    Ik heb vooral last van acné en migraine, bloedingen zijn me vreemd, maar telkens ik bij de osteopaat kom om mijn bekken los te maken, maakt hij zich de bedenking of ik een blaasontsteking of iets dergelijks doorgemaakt heb. Nee dus, dat spiraal zorgt voor alle ellende. Bedankt voor deze toelichting, het bevestigd alleen maar wat ik vermoedde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. My God, Tine... (jààààren niet meer gezien, trouwens... alles ok? ;)) wat een artikel... ben zelf al meer dan een jaar ah suggelen met mn mini-pil die ik twaalf jaar geleden kreeg voorgeschreven na de geboorte van Oonah (traumatische geboorte, extreem prematuur, 9 weken ziekenhuis met zware bloedingen en dan via keizersnede...) omdat ik géén bloedverlies meer wou... dat ging dus 12 jaar zéér goed wegens geen bloedverlies meer maar dit jaar plots probleem met de aanlevering van het merk (Lutenyl)... ander merk, terug bloedingen tussentijds... grrr... gyne stelt voor om nog wat te wachten op wat leverancier doet en anders volgende keer spiraaltje als oplossing eventueel te overwegen... na dit verhaal: no way!! Thanks!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke hilde? Op mij instagram kan je ook ervaringen lezen van anderen..minipil is progestageen dus zoals spiraal

      Verwijderen
    2. Heel gelijkaardig hier. Enkel met Lutenyl voel ik mij goed, maar de leveranciers werken niet echt mee ... Ik had ervoor een spiraaltje maar die perforeerde mijn baarmoeder en moest operatief verwijderd worden. Nooit meer! Toch stel ik me ook vragen bij de minipil, is die dan even ongezond?

      Verwijderen
    3. perforatie amai!!! wat is gezond en wat is ongezond he? in hoeverre kan medicatie die inspeelt op de hormoonhuishouding gezond zijn?

      Verwijderen
  3. Hmm ik zou deze vrijdag een hormoonspiraal te laten plaatsen door de gynaecoloog maar twijfel nu wel heel erg als ik je blog lees...
    Een collega van me heeft het spiraal ook gehad en terug laten verwijderen omdat ze last kreeg van acne en vet haar en een verminderd libido had... Het enige hormoonvrije alternatief buiten een condoom gebruiken is een koperspiraal dacht ik. Ik ken echter niemand die daar ervaring mee heeft. Erg bedankt om dit te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had tussen kind 2 en kind 3 een koperspiraaltje. Buiten extreem pijnlijke bloedingen had ik geen klachten. Nu een hormonenspiraal al 5 jaar, en ook een burn out gehad. Als ik dat zo lees zal dat er wel mee te maken gehad hebben. Dat onrustig gevoel herken ik zeer hard. Vet haar had ik vroeger ook al.

      Verwijderen
    2. Ik heb al twee, drie jaar een koperspiraal (wegens geen hormonen willen in mijn lijf & toch wel wat negatieve verhalen over Mirena gehoord in mijn omgeving), zeer tevreden mee!

      Verwijderen
  4. Ik heb ook een mirenaspiraal en ondervind daar momenteel niet echt hinder van. Ik liet dit een jaar of 5 geleden plaatsen omdat ik toen weer een voorbehoedsmiddel nodig had. Ik overwoog op die moment een sterilisatie maar op aanraden van mijn huisarts ( die overigens zelf een mirenaspiraal heeft) heb ik voor dit spiraal gekozen. In het begin had ik veel krampen, erger dan ik ooit had tijdens mijn regels. Ik vermoed dat het wee-achtige krampen waren (heb geen kinderen dus ik kan het niet vergelijken). Maar dat is ondertussen weg. Ik had wel het gevoel dat ik sindsdien veel meer behoefte heb aan emo-eten. Maar ik vind het vooral erg bevrijdend dat ik van die regels af ben.
    Ik heb geen idee of ik last heb van bijwerkingen. Een aantal van de dingen die jij beschrijft herken ik ook van bij mezelf, maar ik weet echt niet of die gelinkt zijn aan dit spiraal of een andere oorzaak hebben (menopauze, overgewicht, paniekstoornis... ). Een aantal van die dingen had ik ook al voor het spiraal al zijn sommigen de laatste tijd wel wat heviger.
    Ik ben ook ooit begonnen met de pil om vervolgens over te stappen op gepruts met een condoom en dan over te gaan tot het spiraal. Ook de nuvaring probeerde ik maar bekwam me niet wegens voortdurend bloedverlies. Ik ben wél content van dit spiraal omdat ik er geen noemenswaardige hinder meer van ondervind, ik niet bezorgd moet zijn over een ongeplande zwangerschap en daar zelfs niet moet mee bezig zijn en niet meer ongesteld word. Ik ben bovendien op een leeftijd dat de overgang zich aandient en ook daar zou het goed voor zijn (maar ik kan dat niet vergelijken).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verstoort vaak de natuurlijke overgang als ik lees over hormonen en hun werking..het maskeert vooral

      Verwijderen
    2. Tja, het verstoort ook de natuurlijke gang van zaken mbt je regels maar of dat erg is? Als ik daardoor minder last heb van de overgangsverschijnselen vind ik dat niet erg. De vraag is natuurlijk wat je er vervolgens bij krijgt en of dat dan opweegt tegen de voordelen. Voor mij is dat vooralsnog een ja.

      Verwijderen
    3. Ja zolang de voordelen opwegen is er niks aan de hand!

      Verwijderen
  5. Hier ook aan het scherm gekluisterd, want ik moet nu toch écht eindelijk min spiraal laten vervangen. Het zit er nu al meer dan 5,5 jaar, moest eigenlijk afgelopen januari vervangen worden. Ik heb eigenlijk helemaal nergens last van, behalve van migraine. Maar daarvan had ik al erge last voordat ik mijn spiraal liet plaatsen. Daarvoor zit ik al verschillende jaren aan de medicatie (jammer genoeg...).
    Ik zeg het nogmaals, ik ben een blije mirenagebruiker, maar ga er toch voor om niet meteen een ander te laten plaatsen, denk ik nu. Hoe minder extra stuff in mijn lijf, hoe beter! En, oh ja, misschien zitten de horrorverhalen van mijn vriendinnen er ook wel voor iets tussen, zij lieten wél een nieuw plaatsen. We hadden niet allemaal droombevallingen, verre van zelfs, maar de mirenaverhalen steken daar nog vlot bovenuit, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer veel last gehad van de pil, last gehad van de nuvaring, voelde me heerlijk tijdens de zwangerschappen en het borstvoeden en ben heel blij dat ik beslist heb geen horomonen in mijn lijf meer toe te laten (wel koperspiraal). Alle tips om zware PMS en korte cyclussen op te lossen zijn echter welkom! Al lijkt mijn regime van regelmatige slaap, extra magnesium, extra calcium, pre-ms voedingssupplement en mindfulness/meditatie te werken. Vooral het laatste lijkt heel goed te helpen, als slaap en magnesium voldaan zijn. Ik kijk al uit naar je volgende posts. (En de cup is the best!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik liet de spiraal eind 2010 plaatsen en amper 10 maanden later weer verwijderen. Ik had met name last van mijn huid, en continue bloedingen.
    Daarna weer aan de pil gegaan. Daar ben ik nu 1,5 jaar geleden ook mee gestopt, en geen hormonale anticonceptie voelt zo fijn! Ik neem de menstruatie (waarvan 1 behoorlijk pijnlijke dag) daar graag bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Interessant leesvoer! Ik heb zelf geen ervaring met de Mirena. Voor er kinderen waren, nam ik de pil en nadien niets meer. Mijn man heeft zich laten steriliseren:-) Van mijn menstruatie heb ik bijna geen last en ik gebruik ook de menstruatiecup. Da's handig! Ben benieuwd naar jouw vervolgverhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant! (als vroedvrouw, niet als ervaringsdeskundige) Ken ook wel veel mensen die zo'n spiraaltje hebben, nog nooit echt klachten over gehoord (maar ook niet naar gevraagd). Ik ben sinds ruim een jaar zonder hormonen (voordien ook heel lang de pil genomen) en wil ook echt nooit meer hormonen in mijn lijf! Het voelt zóveel beter om de natuurlijke cyclus van mijn lijf te volgen. Ik luisterde een tijdje geleden naar een podcast over de vrouwelijke cyclus en daarin ging het ook over hoe vrouwen rond de periode van hun menstruatie sneller moe zijn en meer rust nodig hebben en rond de eisprong net veel meer energie hebben en dat het goed is om daarnaar te luisteren/leven. Die vrouw vertelde zelfs dat haar kinderen al wisten dat ze rond de periode van haar menstruatie zelf voor hun eten moesten zorgen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik hoorde ook nooit klachten eigenlijk, daarom wilde ik ook eentje, tot ik nu doorvraag en dan blijkt dat velen wel veeel klachten hebben maar dachten dat het allemaal normaal is...welke podcast was dat? ik had wel een tekst gelezen rond dat onderwerp https://www.momsandmore.nl/geheim-cyclus/

      Verwijderen
  10. Tiene, wat goed dat je dit deelt.
    Net als jij wilde ik na de twee kindjes geen kunstmatige hormonen meer.
    Maar wel een goede anticonceptie.
    Een spiraal leek de beste oplossing, al wilde ik gewoon een koperen. Maar dat is dan weer niet zo waterdicht, dus heb ik me ook laten overtuigen voor een Mirena. Na twee dagen stootte mijn baarmoeder ze af. Lap! Blijkbaar heel uitzonderlijk, kan gebeuren (ik hoor mijn vroedvrouw nog zeggen dat ik zo'n efficiënte baarmoeder had, bij de geboorte). Ik was teleurgesteld, het kostte best wat, en dat ging zo de vuilbak in en daar ging ook de "zorgeloze" anticonceptie. Ik naar de huisdokter voor andere opties; stelde de nuvaring voor, ik had héél veel vragen over de bijsluiter, maar properdere het toch wegens 'lokale hormonen'. Na twee dagen had ik migraine -en besefte toen pas dat ik al die jaren in mijn studententijd migraine had van de pil en niet van de korte nachten (architectuurstudies vergen wel wat// maar babies vergen veel meer en toen had ik nooit migraine). Mijn man zei: "doe die meteen terug uit: geen hormonen meer, had je gezegd." En voilà, ik ben zeer blij dat het zo gegaan is. Hij gaat zich laten steriliseren, in afwachting gebruiken we condooms. Was ik eerst geen fan van, omdat ik dat vroeger niet fijn vond, maar dat waren die stomme duwexen; met Fair Square condooms vind ik dat helemaal niet erg. En ja, ik heb ook last van PMS, maar neem dat er dan graag bij, gezien dat ook wil zeggen dat er twee weken later een piek van energie is, en er seksuele energie is; iets wat ik ook mijn dokter verwijt dat hij dat ooit heeft verteld, dat de pil kan zorgen voor verminderd libido. Zoals je zegt: de natuur verplicht je om maandelijks wat gas terug te nemen; het is niet evident, maar ik probeer het te zien aankomen en wat rust in te plannen. Gisteren kreeg ik een klop van de hamer ineens, om 18u in mijn bed gekropen, vandaag zijn mijn regels er... Mijn cycli worden ook steeds korter: ik wil geen kinderen meer, maar moeder natuur precies wel :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik had ook meteen na plaatsing het gevoel dat her eruit ging komen, veel bloedverlies en echt weeën maar het is er ingebleven, was wel vies gevoel. ik denk hoe korte na een bevalling hoe meer kans dat eruit komt maar hier was het 2 jaar na bevalling wel.
      nuvaring was hier ook echt niet goed maar wel pas na twee jaar ofzo echt veel klachten.. goeie tip van die fair square want daar wordt ook nooit over gepraat he
      pms is hier vreselijk ja maar ik vertrouw erop dat mss gaat beteren met natuurlijke aanpen (voeding , supplementen).
      hier ook korte cyclus, na 35 jaar neemt de werking van de eierstokken af en daardoor worden de cyclussen korter, is normaal, maar ook pms neemt dan toe omdat er minder progesteron wordt aangemaakt en er zo oestrogeendominantie optreedt.



      Verwijderen
  11. Zo herkenbaar
    7 jaar geleden stopte ik tegelijk met de pil en met mijn studie. Een studie die veel van me vroeg. Het verschil in humeur, libido,levensvreugde,... was opmerkelijk. Mijn lief en ik waren super blij met beide beslissingen want plots was er een grote last weg. We gingen er toen over lezen en kwamen er ook achter dat de pil daar een een grote invloed op kan hebben.

    Was de opluchting door het opgeven van een studie, die ik graag deed, maar eigenlijk niets voor mij was of die pil? Een combinatie van de twee waarschijnlijk. De waarheid ergens in het midden. Daarna had ik de nuvaring en daar had ik minder last van. Hoewel mijn libido toch ook te wensen overliet.

    Ondertussen is er een tweede kindje op komst (het kan elk moment!) en weten we nog niet: wat erna? Willen we nog een kindje of niet? Sinds we beslisten dat er een kindje mocht komen is er uiteraard geen hormoon meer in mijn lijf geweest en na mijn eerste zwangerschap gaf ik 15 maanden borstvoeding, dat bleek een goeie bescherming tot de nachtvoedingen weg vielen... :-)

    Alle sinds, goed om hier te lezen over spiralen, want idd je volgt de mening van een dokter, maar wat weet je er zelf over?
    Merci voor je post die stof tot nadenken geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super interessante blogpost, bedankt daarvoor!
    Na mijn bevalling stelde mijn gyn ook het spiraaltje voor, maar ik twijfelde toch.. mijn huisarts gaf ook de nuvaring als optie. Ik was van plan daar binnenkort mee te starten, maar na het lezen van je blogpost begin ik toch te twijfelen. Waarom ben jij gestopt met de nuva-ring? Gelijkaardige klachten als bij de Mirena? Z

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hormonale klachten die wel pas optraden na een langere tijd, bij mirena was het meteen vollebak, nuvaring ging langzamer

      Verwijderen
  13. "Lap... Wat heb ik mijn lijf aangedaan" denk ik nu ik jouw blogpost lees. Ik heb sinds mijn bevalling van vorig jaar een spiraaltje (God weet welke). Ik dacht toen vooral aan het gemak, niet aan de hormonen. Eerlijk? Ik wist zelfs niet dat er hormonen bij kwamen kijken... Ik dacht dat de baarmoeder gewoon een 'onbevruchtbare omgeving' werd door een spiraaltje.
    Nu ik jouw post heb gelezen begint het mij wel een beetje te dagen vanwaar mijn haast onbestaande libido komt. Ik geef nog steeds borstvoeding, dus ik stak het daar op.
    De gynaecoloog maakte er ook duidelijk geen probleem van (dat ik bv geef) toen ze het plaatste.
    Ik begin me nu toch wat zorgen te maken als ik dit allemaal lees. Zeker wanneer ik denk aan het feit dat ik dit misschien via de bv ook doorgeef aan onze zoon. Gezien onze grote kinderwens is het dus misschien wel beter om toch maar eens alternatieven te gaan bekijken.
    Bedankt voor de eyeopener!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bevraag je goed ,mss heb je een koperpsiraal zonder hormonen!

      Verwijderen
  14. Dank voor je interessante blog! Ik heb de nuvaring gehad, noooooooit weer. Herken veel van de bijwerkingen. Bv de donkere deken, hoofdpijn, stress gevoel etc. Ik neem geen anticonceptie meer met hormonen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. graag gedaan, had ik de info maar eerder gevonden of ontdekt

      Verwijderen
  15. ik ben al een jaar een tevreden gebruiker van de Kyleena spiraal. Dit zou het 'lichtere' broertje/zusje zijn van de Mirena. Ik gebruikte vroeger de pil, dan een paar jaar niets in de periode dat we kinderen kregen, en nu de Kyleena. In mijn natuurlijke cyclus heb ik veel last van vettig haar en acné (ik produceer teveel testosteron, en heb ook problemen met de hypofyse). Met de pil was dit opgelost, al kwam daar een lager libido bij. Nu met Kyleena merk ik geen bijzondere wijzigingen in mijn libido, het is integendeel veel beter dan met de pil. Wel onderdrukt de spiraal minder de acné, maar dat los ik op met natuurlijke zinksupplementen. Ik kan je verhaal dus niet bevestigen. Ik ben wat verbaasd om te lezen dat je grootste bezwaar tegen de hormonenspiraal is dat er hormonen inzitten. Zonder hormonen zou hij zijn doel niet kunnen bereiken. Al begrijp ik je helemaal dat je zegt dat je van die hormonen geen last wil hebben... Veel succes in je zoektocht naar alternatieven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hormonen zijn ok he...maar het is de synthetisch vorm die zo veel bijwerkingen geeft, lichaamseigen hormonen werken anders. ik kreeg meer dan 200 berichtjes van vrouwen met klachten ,echt zot..vaak pas klachten in het 2de jaar van gebruik, geen idee hoe dat komt.. fijn dat je goed bent met dit merk van spiraal.

      Verwijderen
  16. Wat een eye opener, jouw blogpost!
    Zelf zit ik al aan mijn 3e mirenasiraal en die laatste zit er zelfs al 8 jaar... Mijn gynaecoloog liet hem zonder probleem zitten omdat ik nog steeds geen menstruatie krijg (ik gebruik hem niet als anticonceptie). Op mijn 51 ook nog geen enkele overgangsklacht. So far sooo good.
    Maar, wat mij bij de keel greep is jouw verhaal over burn out en het constant gevoel van spanning, de hartkloppingen. Na een PND en geen moment nog rust in mijn lijf kunnen krijgen ben ik al 9 jaar CVS-patïent, tot mijn grote frustratie!
    Misschien wordt het tijd om af te rekenen met het Mirena-tijdperk. Of toch tijdelijk, om te zien of dit een positief effect teweeg brengt. Al kijk ik ook wat op tegen de voordelen die het had.
    Een dikke dankjewel om dit te delen! Wie weet is dit een stukje sleutel naar mijn genezing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik snap je, maar het valt zo op, dat zo veel mensen met burnout, bijnieruitputting, cvs vaak een mirena geschiedenis hebben...en vaak hoog gevoelig zijn. HSP mensen hebben meer last van progestageen...al zal niemand daar ooit een onderzoek naar doe natuurlijk. Wat me ook opvalt als ik mensen bevraag naar hun klachten is dat ze er geen hebben tot je doorvraagt over moodswings, depressie, gejaagdheid, burnout, slecht slapen en dan ineens beseffen ze dat ze die dus wel hebben maar dachten dat dat 'normaal' was , niet dus! voor je cvs moet je deze boek eens lezen http://www.standaarduitgeverij.be/boek/altijd-moe-chronisch-pijn-9789022335574/ over hoe je jezelf kan genezen van cvs. Een orthomoleculaire arts kan ook helpen. Langdurig hormonen nemen heeft altijd een invloed op je energielevel denk ik en de menopauze kan je ook natuurlijk doorlopen, met hormonen worden de echte klachten enkel gemaskeerd maar niet aangepakt. lees deze boek eens https://www.bol.com/nl/p/menopauze/1001004011334618/ over natuurlijke aanpak van menopauze en andere cyclusproblemen. (met bio-identieke hormoonsuppletietherapie)..accupuntuur kan ook helpen

      Verwijderen
    2. ik zou mss toch eens een tijdje detox inlassen zonder spiraal, ik denk dat dat een goed effect gaat hebben, bekijk ook eens deze podcasts https://www.thesacredwomb.com/podcast-melanie-swan/

      https://www.thesacredwomb.com/the-alchemy-of-menopause/

      Verwijderen
  17. Ik heb een soortgelijk verhaal. Spiraal geplaatst januari 2016, eruit gegaan in september 2016. Voor de Mirena nooit last gehad van migraine, na enkele "Mirena-maanden" plots heel regelmatig prijs, aanvallen waarbij ik in een donkere kamer moest gaan liggen, Dafalgan geen soelaas bracht en kotsmisselijk was van de hoofdpijn. Daarnaast was er acné, meer dan ik ooit in mijn tienerjaren gehad had. En ik was enorm geconstipeerd, het was alsof mijn darmen gewoon volledig stil lagen, met dus een constant opgeblazen/rommelende buik tot gevolg. Mijn regels bleven ook niet weg, ik had gewoon constant heel lichte bloedingen. Die Mirena eruit laten halen heb ik mij nog geen seconde beklaagd. Mijn lichaam heeft enkele maanden nodig gehad om te herstellen nadien, intussen ben ik bijna 2 jaar volledig contraceptievrij (met man met vasectomie ;) ) en ik voel mij pakken beter! Volgens mijn gynaecoloog was ik "de uitzondering die zoveel bijwerkingen had", ook in mijn vriendenkring lijkt iedereen er supertevreden mee, maar voor mij was het duidelijk niet geschikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn heel veel vrouwen met bijwerkingen maar velen weten niet dat hun klachten van mirena komen

      Verwijderen
    2. Wooow sinds ik de Mirena heb laten zetten ( omdat ze zeiden dat het me PMS klachten zou verminderen) na de bevalling. Ik heb tijdens mijn zwangerschap 0 procent mij vervelend gevoeld. Af en toe moodswings en hartkloppingen wat normaal is tijdens een zwangerschap. Maar totaal geen hoofdpijn. Tot ik de mirena liet zetten. Mijn bevalling was nogal bloederig. 4 weken voor de Mirena stopte ik er gelukkig mee. Toen ik begon met Mirena bleef ik 9 maanden bloeden. Ik zit nu op 10 maanden Mirena. Ik bloed nog steeds af en toe. Door de verschrikkelijke hoofdpijn die ik nu sinds de Mirena heb, (ik heb altijd al wel vaker hoofdpijn ook zonder anticonceptie.) In mijn zwangerschap bijna nooit hoofdpijn gehad. Na 2 weken Mirena kreeg ik opeens migraine met aura. Nooit gehad. En nu sinds die tijd zie ik elke dag vlekken voor mijn ogen. Ik kan dan slecht focussen. Ik lig nu ook alweer futloos op de bank omdat ik nu in 2 weken tijd al superveel hoofdpijn heb gehad. Ik heb zware pijnstilling, zelfs die mag niet baten. Ik denk toch dat het van mijn Mirena af Komt. Heb jij al iets gevonden wat perfect werkt? Ik ben voor mijn zwangerschap 2 jaar zonder kunstmatige hormonen geweest. Ik voelde mij pas weer mijzelf toen ik zwanger raakte. Na de bevalling voelde ik me ook prima. Tot de Mirena.

      Verwijderen
  18. Ik heb geen ervaring met een spiraaltje, maar zag dit altijd als een optie voor na mijn zwangerschap. Nu ik dit lees, denk ik toch niet dat dit een optie is. Ik zag al zoveel af van de hormonen in de pil, dus dat is ook geen optie meer. Ik ben benieuwd naar verdere blogberichten over hormoonloze anticonceptie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag Tine, ik kon het niet laten om even te reageren op jouw blogpost. Eerst en vooral: hoe gaat het nu, enkele maanden verder? Merk je echt een verschil? Ikzelf gebruik al sinds mijn 18e Mirena. Bijna de helft van leven dus. Mijn laatste vervanging dateert van ongeveer een dikke week geleden. Ik heb daar intussen erg veel spijt van, want ik heb ook (al lang eigenlijk) last van allerlei klachten. Buiten de haaruitval, het vette haar en de vreselijk pijnlijke borsten (die sinds mijn laatste vervanging gewoon non-stop aanwezig is), heb ik vooral last van vreselijke mood-swings. Het lijkt precies of dit, naarmate ik ouder word, erger en erger wordt. Ik heb enkele weken geleden nog getwijfeld of ik van anticonceptie zou veranderen en ik heb spijt dat ik niet heb aangedrongen om een echt gesprek met mijn gynaecoloog te hebben. Toen ik hem vertelde over mijn depressieve buien en gebrek aan libido, was zijn enige reactie: 'Dat betert nu misschien.' En hup, ik mocht me neerleggen en daar stak het nieuwe spiraaltje. Omdat ik me sinds die dag zo vreselijk slecht voel, ben ik op zoek gegaan naar de bijwerkingen van Mirena en zo dus ook op jouw blog uitgekomen. Ik ben eigenlijk ronduit geshockeerd en stel me de vraag hoe het kan dat er zo licht over deze bijwerkingen wordt heengegaan. Wie weet hoeveel vrouwen hier al slachtoffer van zijn (geworden)? Depressie, burn-out, ... zelfmoord? Ik hoop dat men binnen vijftig jaar terugkijkt op al deze hormonale anticonceptie zoals wij nu terugkijken op het aborteren met een breinaald. En dat we kunnen concluderen dat het hele 'wezen' van een vrouw lamleggen, toch echt wel barbaarse praktijken waren. Ik heb intussen gezegd dat als ik binnen twee weken geen verbetering voel, ik in samenspraak met mijn lief het spiraal er ga laten uithalen. Hij zal zich mogen opofferen nu. Al heb ik wel een beetje schrik. Wie weet wie ik 'echt' ben? En terug menstrueren...dat heb ik maar twee jaar van mijn leven gedaan. Ik zal dus op 'beginnersniveau' van start moeten gaan. ;) Veel groeten van een vroegere basisschool-genote.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het gaat ok hier, nog steeds korte cyclus van 21 dagen maarheel blij dat ikgeen hormonen meer in mijn lijf heb, spraal eruit snds september en nu pas terug weer wat in balans op dat vlak

      Verwijderen
  20. Goed idee om dit neer te schrijven, Tiene, want ik denk dat we het elkààr moeten vertellen als vrouwen, en dat we ondertussen wel weten dat dokters dat niet doen. Jammer wel he, dat je zo argwanend moet zijn tgo de geneeskunde, zeker als dat je collega's zijn ;-).
    Ik ben ook vroedvrouw en begeleid al bijna 10 jaar vrouwen en koppels die hun natuurlijke cyclus willen leren kennen. Dat bestaat ook he, voor in je lijstje van alternatieven :-)! Iedereen denkt dat het iets heel ouderwets is, maar er is in de loop van de jaren aan gesleuteld en gekneed tot een moderne en betrouwbare methode zonder een grammetje medicatie of bijwerkingen.
    Als je nieuwgierig wordt, kan je hier meer lezen : www.sensiplan.be.
    Wij begeleiden veel vrouwen die gestopt zijn met hormonale contraceptie en dat brengt allerlei verhalen naar boven. Veel vrouwen zullen zich herkennen in jouw verhaal, dus ben ik blij dat ik ze jouw blogpost kan aanbevelen !
    Dankjewel dus en ik hoop dat je een goede weg vindt voor jezelf,
    Trui

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. merci voor je bericht, nooit meer sysnthetische hormonen voor mij, jammer genoeg wel nog steeds een zeer korte cyclus van 21 dagen waar niks aan te doen valt, is al gans mijn leven zo; ook pijnlijke ovalutie, en menstruatie.

      Verwijderen
  21. Hallo Tiene, met aandacht heb ik je blog gelezen. Als vrouw van 49 heb ik nu al 9 jaar de Mirena, de 3e is vorig jaar geplaatst. Ik merkte na 3 jaar dat mijn depressies in rap tempo terug kwamen en na t plaatsen van een nieuwe verdwenen de buien als sneeuw voor de zon. Nu echter kamp ik al een tijd met bijnieruitputting en is mij geadviseerd om de spiraal eruit te halen omdat heel mijn hormonenhuishouding op zijn gat ligt. Nu heb ik angst om min depressies weer terug te krijgen omdat ze juist hormoon gerelateerd lijken te zijn. Ik vroeg mij af hoe het je nu vergaat, daar je de blog kort na t verwijderen geschreven had.
    Groeten, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zou ik advies vragn om je hormoonhuishouding bij te sturen. Natuurgenezer ofzo. Hormoonspiraaltje zorgt voor meer cortisol in je lichaam. en hormonale anticonceptie zorgt voor depletie van vitaminen en mineralen, waaronder zink.

      Verwijderen
  22. Dag Tiene, bedankt voor je artikel. Ik ben nu aan het twijfelen of een hormonale spiraal te plaatsen (als optie Kyleena). Ben niet helemaal eens dit idee. Bovendien ben ik enorm gevoelige persoon... Mijn vraag is: heb je iets anders gevonden als veilige contraceptie optie ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan ook denken aan pessarium. Hormonale anticonceptie ontregelt sowieso je hormoonhuishouding en zorgt voor depletie van vitaminen en mineralen. Vergeet ook niet het langetermijneffect. En spiraal zorgt voor meer cortisol in je lichaam.

      Verwijderen
  23. Bedankt voor je uitgebreide post! Heel herkenbaar en zo een frustrerende zoektocht. Vooral omdat gynaecologen en huisartsen zo nonchalant doen over de bijwerkingen, alsof het amper impact zou kunnen hebben op je leven. Ik moet nu nog steeds de info uit mijn (intussen 4e!) gynaecoloog sleuren, alsof het een geheim is dat losgepeuterd moet worden. Intussen zelf al 4 jaar geen synthetische hormonen meer voor mij, maar de zoektocht naar geschikte anticonceptie blijf duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoe is het nu na verwijdering van de Mirena gegaan? Ik heb na 2 maanden verwijderen nog steeds klachten van gejaagdheid, angsten en de hartkloppingen zijn nu (hopelijk) sinds een week weg. Ik vraag me af hoe lang dit kan duren. Fijne blog om te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ola! Hier zelfde verhaal. En weet je wat het vervelende is, dat je denkt 'het overkomt mij niet'. Omdat er een enkele drol is die zegt, nou, bij mij werkt het prima. Ik heb het na een jaar laten weghalen en ik ben van mijn leven nog nooit zo depressief geweest en aangekomen in gewicht. Het heeft een jaar van mijn leven gestolen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beste Tiene,

    Bedankt voor je verhaal! Eindelijk lees ik een vergelijkbaar verhaal. Ik had ook last van extreme stemmingswisselingen, kon echt buitengewoon boos worden en als ik ook maar iets van inspanning leverde leek het alsof mijn hart uit m'n borstkast kwam. Toen mijn schoonzusje na 2 maanden mirena last kreeg van stemmingswisselingen en hem liet verwijderen begon er pas een lampje te branden. De klachten zijn er namelijk echt langzaam ingeslopen. Na het verwijderen zijn de klachten best snel verdwenen en ik ben zó blij dat ik mijn leven weer terug heb (want zo voelt het echt)! Heel jammer dat mijn link tussen het spiraal en mijn klachten niet serieus werden genomen. Fijn dat je dit bericht hebt geschreven, hiermee help je vast veel andere vrouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dankjewel voor dit artikel. Heb 1,5 maand geleden voor het eerst een mirenaspiraal laten zetten en heb nu al zo mijn twijfels. Had de eerste twee weken aan een stuk bloedingen en krampen, die zijn nu over. Heb gemerkt dat ik sinds het zetten veel vermoeider ben en met snel futteloos voel. Soms vraag ik me af of er inderdaad iets mis is met me door dat energiegebrek, wie weet is het gewoon wel het spiraal. Heb over een maand een check-up en overweeg om het eruit te laten halen, misschien te vervangen door een koperspiraal. Ben ook HSP, kan ermee te maken hebben. Zal nog wat verder research doen.
    Soms moet ik toegeven dat ik het ervaren van mijn cyclus mis. Het gaf mij een houdvast in hoe ik me voelde en maakte het veel gemakkelijker om daarnaar te handelen ivm rust nemen.
    Over het algemeen had ik wel vaker last vast hoofdpijn & migraine heel af en toe, vorige week een week aan een stuk gehad. Vind ik maar verdacht. Bon, ik laat het allemaal nog even bezinken voor ik mijn beslissing neem.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hi Tiene, bedankt voor het schrijven. Ik heb zelf 2 maanden geleden een Mirenaspiraal laten plaatsen, m'n 2e. Eerste Mirena van 2016 tot 2016, waar ik heel erg tevreden over was, daarna overgestapt op koperspiraal van 2016 tot 2020, omdat Mirena op dat moment niet geheel positief in het nieuws kwam (er werd onderzoek gedaan naar de o.a. de klachten die jij omschrijft). De koperspiraal gaf mij een fijn gevoel omdat ik wist dat er geen extra hormonen m'n lijf in werden gepompt, echter waren de menstruaties heel erg heftig. Eerste dag/2 dagen erge buikkrampen en vaak doorlekken. Dit begon mij heel erg tegen te staan en zorgde er voor dat ik iedere maand echt kon balen als ik m'n menstruatie aan voelde komen omdat ik wist hoe 'heftig' dit weer ging zijn, terwijl ik voor anti-conceptie en tijdens pil-periode eigenlijk nooit last heb gehad van m'n menstruaties, het hoorde erbij en was goed te doen!
    Mijn moeder heeft op dit moment al haar 4e Mirenaspiraal en is erg voorstander, mede door dit en door de heftige mentstruaties tijdens koperspiraal heb ik besloten om opnieuw voor de Mirena te kiezen. Ook heb ik dit uitvoerig met m'n huisarts besproken en het gehad over de 'slecht-in-het-nieuws-periode', wat uiteindelijk niets bracht. De huisarts heeft dit namelijk ook voor mij in de gaten gehouden in het nieuws en kon er net als ik ook niets meer over terugvinden. (Hele fijne, aardige, vrouwelijke huisarts :) ) Nu 2 maanden na plaatsen van Mirena heb ik nog veel last van bloedingen en een opgeblazen buik, alsof er een opgeblazen balonnetje in m'n onderbuik zit. Ook herken ik de eetbuien. Het is te onderdrukken, maar er duikt regelmatig een stemmetje op dat zegt 'je hebt honger' terwijl ik dat niet heb als ik goed luister. Libido is niet verminderd (misschien juist meer..?), ook geen depressieve gevoelens gelukkig. Ik dacht laat ik dit ook delen. Maar nu ik jouw blog lees en de reacties van anderen (bedankt voor het schrijven allemaal!) ga ik er goed over nadenken de komende tijd. De huisarts raadde mij tijdens de controle vorige week ook aan om de bloedingen goed in de gaten te houden en te bedenken of ik hem niet liever laat verwijderen als dit aanhoudt.
    Nogmaals bedankt, en ik dacht laat ik mijn ervaring ook maar delen omdat ik hoop dat het anderen kan helpen net zoals het mij zojuist iets heeft gebracht.

    Groeten Ash

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb 3 maanden na schildklier werden onderzocht en daar was niks mis mee. Voordien had ik een heel gezond libido maar dat is na 3 jaar helemaal verdwenen. Ik kan van seks helemaal niet meer genieten. Ik heb heel erg lang getwijfeld maar gisteren heb ik mijn spiraal laten verwijderen. Volgens mijn gyn kunnen de klachten helemaal niet van de spiraal komen. Ze vond dat heel raar dat ik mij zo voelde. Vandaag voel ik me heel erg moe. Ik ben heel erg benieuwd hoe ik me de komende maanden zal voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Jemig zeg! Ik zag echt aan het scherm gezogen en heb alles gelezen! Dat ding gaat er uit bij mij!!!! Dankuwel voor uw research en het delen van uw kennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb vorige week, na een paar jaar,de Mirena laten verwijderen. Destijds is hij aangeprezen aan mij als een wondermiddel. Doordat ik een longembolie had gehad was dit volgens de huisarts het beste alternatief tegen mijn hevige menstruatie. Ik heb bijna alle mogelijke klachten die jij omschrijft ook gekregen. van een opgeblazen gevoel, gewichtstoename, emotionele instabiliteit, kort lontje, zwaar onrustig, gewichtstoename, pijn in de buik en onderrug, ik heb ze allemaal gehad. Het duurde mij een tijdje voor ik de link legde met de spiraal. Uiteindelijk bleek hij door mijn baarmoederwand heen te groeien dus vorige week is hij operatief verwijderd. Na een dag voelde ik al een soort kalmte over mij heen komen. Ik voel me nu naar een paar dagen al weer een stuk stabieler. Het is fijn voor vrouwen bij wie het geen klachten geeft maar mij heeft het echter alleen ellende gegeven. Bedankt voor je blog, ik lees er nu meer over en zie dat ik niet de enige ben!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem, bij mij hetzelfde verhaal na longembolie is mij door de ha de spiraal aangepraat dinsdag laten verwijderen door de vele klachten. Heb nog steeds last van mijn rug en ben zwaar vermoeid maar hoop dat dat snel veranderd. Maar wat nu? Aangezien ik 3 jaar geleden longembolie gehad heb wordt de pil me afgeraden. Ik heb al 9 jaar vaste partner maar wil op het moment niet zwanger raken

      Verwijderen
  32. Veel dank voor je getuigenis en kennis.gr Laetitia

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik heb 4 mei mijn Mirena laten verwijderen na 10 jaar. Ik heb nog niets van bloedingen gehad. Maar ik werd tijdens de Mirena ook nooit meer ongesteld.
    Dus tot op heden nog helemaal niet ongesteld geweest. Wel vaak misselijk, heel moe, buikkrampen in mijn onderbuik, lage rugpijn en extreem opgeblazen. Ik sport normaal elke dag 2 uur, nu heb ik voor niets geen energie.

    Door de mirena heb ik twee cystes gehad. De eerste was net geen 5cm en nu eentje van 3cm. Ik hoop door nu kunststofhormoon vrij te zijn dat ze eindelijk eens zullen weg gaan. Verder nooit geen klachten gehad maar nu voel ik me echt down.

    Hopelijk ben ik hier snel door.

    BeantwoordenVerwijderen