zaterdag 20 juli 2019

Cup

Hier dan eindelijk een blogpost die al bijna een jaar aan het broeden is, eentje over de menstruatiecup. 
Als er nu een ding is waar je een hoop afval en geld mee bespaart en dat ook nog eens heel handig is, dan is het wel de menstruatie cup! De beste uitvinding, na de GPS volgens mij. Ondertussen is de cup al redelijk bekend en populair geworden (je kan ze zelfs in Kruidvat en Bioplanet kopen) maar toch denk ik dat er nog veel vrouwen zijn die het niet kennen of nog twijfelen.



Nadat ik in september 2018 de Mirenapspiraal liet verwijderen na iets meer dan twee jaar  moest ik op zoek naar een oplossing. Met Mirena had ik geen cyclus, dat was dan ook het enige 'voordeel' voor mij. Ik had geen zin meer in maandverband of tampons (omv het afval, de schadelijke stoffen erin en het onaangename gevoel) en wist van een heleboel 'ecologische' vriendinnen dat de cup het proberen waard is.

Sinds ik die cup kocht in september heb ik nooit meer iets anders gebruikt. Oké, de eerste cyclussen is het wat proberen (met af en toe een lek) maar na een tijdje gaat het inbrengen vanzelf.

Ik kocht eentje van Lamazuna bij Paplou (je kan ze ook online kopen van verschillende merken). Deze kost 26 euro.

 De cup is gemaakt van silicone en wordt dubbelgeplooid ingebracht (er zijn verschillende manieren), daar blijft het zitten zonder dat het je er iets van merkt. 
De cup kan dan tot 12 uur blijven zitten waardoor je maar twee keer per dag hoeft te ledigen (ik zit vaak aan 3 keer maar dat hangt van de zwaarte van je regels af). Uithalen doe je door aan het steeltje te trekken, leeg te maken (in het toilet) en af te spoelen. Na elke cyclus steriliseer je de cup. Het steeltje kan je korter knippen als dat last zou geven.

Dit merk van cup bestaat in 2 maten (maat 1 voor vrouwen met een lichte menstruatie,maat 2 voor vrouwen met een middelmatige tot zware menstruatie en voor alle vrouwen die reeds bevallen zijn).

Wat vind ik er handig aan?
- Je hebt geen afval meer in je badkamer of toilet- vuilbakje en is dus ook is veel beter voor milieu
- Je bespaart (veel) geld (de cup gaat tot tien jaar mee)
- Je kan het veel langer laten zitten dan een tampon of maandverband (ook handig voor s' nachts).
- Het bevat geen schadelijke stoffen zoals bij andere producten (die gebleekt worden)
- Minder pijnlijke regels,( krampen zouden er echt door verminderen, ik denk ook omdat er minder contact is met die schadelijke producten)
- Als je er handig in bent geworden heb je geen last van lekken,is het handig om te gaan zwemmen, op vakantie...

Wat vind ik er minder handig aan?
- In het begin is het wat oefenen met inbrengen maar als je eens weet hoe het moet, gaat het vanzelf. Op YouTube kan je heel wat filmpjes vinden met 'plooitechnieken'
- Als je buitenshuis bent en er is geen lavabo op de toilet is het minder handig om af te spoelen (dat kan ook met een flesje water natuurlijk). Je kan ook twee cups kopen zodat je er altijd een propere in reserve hebt. Maar omdat je de cup zo lang kan gebruiken, hoef je niet vaak te ledigen.

Enkele plooitechnieken (die er misschien wat ingewikkeld uitzien)




De makkelijkste plooimanier:


Vanaf nu, iedereen #teamcup

4 opmerkingen:

  1. Zalig he! Ik zit sinds april in #teamcup en zou ook nooit meer iets anders willen. Ook een groot voordeel vind ik dat als je denkt dat je menstruatie wel eens zou kunnen beginnen dat je het kan inbrengen (en als het dan toch niet zo is, geeft dat niet, terwijl een droge tampon verwijderen alles behalve prettig is). Goed dat je erover blogt want het waren dit soort berichten die me uiteindelijk over de streep haalden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al jaren fan! Super dat jij hier over blogt! Hopelijk volgen er snel nog meerdere vrouwen. ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fan sinds jou vorige post, misschien waag ik er zelf ook wel eens een post over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn krampen zijn echt verminderd!
    Daarnaast voel ik me minder onzeker ivm doorlekken. Het voelt ook gewoon hygiënischer. Zeker een aanrader! Had ik het maar jaren eerder geprobeerd :)

    BeantwoordenVerwijderen