maandag 21 oktober 2013

Milestone Baby Card: 'zitten' en wat breisels

Vikje kan zitten, alé hij blijft zitten op de mat als wij hem zo zetten :)
dat ontdekten we gisteren toevallig, dus een nieuwe 'Milestone Card' werd bovengehaald
hij gaat nog niet zelf zo zitten, want hij kan nog niet kruipen.
Wel maakt hij van die 'joegelbewegingen' op handen en knieën en sluipt hij rond
hij geraakt dus overal waar hij wil. Hij is al 29 weken oud.

  
Zie je dat sjaaltje?
Dat is mijn eerste afgewerkt breiwerkjegemaakt met een rond breiraam (of loom).
Het gaat een stuk sneller als breien met naalden (één avondje werk) en is heel leuk om te doen. Deze sjaal kan ook niet ergens blijven achter hangen en is dus veilig voor een baby. Op YouTube staan veel handleidingen als je zoekt op 'knitting loom' of 'looming'. Het principe lijkt een beetje op Punniken
Je hebt rechte en ronde breiramen, voor het sjaaltje gebruikte ik een kleine ronde 'loom'. Ik maakte een recht stuk in tricotsteek en naaide de uiteinden aan elkaar.
Ook leuk voor mutsen, beenverwarmers en sokken!

sjaaltje in tricotsteek gemaakt op een kleine ronde loom, hier is een handig filmpje met instructies


 
  
rechte en ronde breiramen (op dit moment te koop in sets van 4  bij Zeeman voor 4.99 euro, wie snel is vindt er nog een)

Ik oefende ook nog wat met gewone breinaalden, maar trok vooral heel veel uit.
begin van een sjaaltje in 'rechte' steek met hier en daar wat foutjes
sjaal gemaakt met recht breiraam, hier is een handig filmpje.

 wordt vervolgd...

17 opmerkingen:

  1. Ik zag dat liggen bij 'The sailor' en vroeg mij al af hoe dat dat marcheerde, zo dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dat sjaaltje is echt heel mooi geworden! En het staat hem goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk, dat sjaaltje! Ik heb ze ook gehaald, die looms, maar alleen nog met de rechte gewerkt. Je kunt met die ronde toch ook gelijk eem colsjaaltje breien, waarom moet het dan nog aan elkaar? Weet jij trouwens waar dat roze dingetje voor is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik naaide de tunnel dicht, dan is hij dubbel van stof. Als een grotere ring gebruikt kan ja ook meteen een col breien inderdaad, dan saan de steken vericaal ipv horizontaal. Ik vond het mooier zo en warmer ook

      Verwijderen
  4. Mooi!
    Ik gebruik ook enkel cirkelsjaaltjes voor mijn kleine meid, dat krijgt ze ook niet zo snel uit ;-)
    Zag de breiramen liggen bij Zeeman, maar zag er zo ingewikkeld uit … niet dus? Morgen tijdens m'n middagpauze toch nog eens gaan piepen denk ik.

    www.billiepop.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof seg die breisels!
    Zalige foto's, wat een knap ventje toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo fijn om de mijlpalen van Viktor te volgen met de Milestone Baby Cards :-) Wat gaat het snel !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 29 weken alweer? De tijd vliegt... Wat een mooi sjaaltje heb je gemaakt! Ik ga eens kijken waar ik nog zo'n breiraam kan vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. toffe sjaal, ga ik ook eens proberen. Waar vind je die Millestone Cards? Lode is misschien al te oud (8.5 maanden) maar vind het wel een leuk idee voor de volgende die ooit zou komen ;-)
    hoe vlot het met het huis, al druk aant verbouwen?
    Groetjes Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, maar dat is een supergoed idee (en een mooi model). Ik was afgelopen week nog aan het denken hoe ik dat binnenkort zou gaan doen, qua sjaal voor mezelf en Olivia als zij in de draagdoek/draagzak zit. Maar dit is dus de oplossing, compact bij de respectievelijke nekjes maar toch warm. Ben vandaag al naar de Zeeman gelopen en ga dat rondbreien vanavond eens proberen! Mercikes voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat wordt hier een echte hype :-) Straks overal baby's met colsjaaltjes. Ik ging meteen naar Zeeman en ben bezig voor mijn 10maander. De dochter heeft er meteen ook een besteld :-) en de milestone cards die hebben we ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Tiene, merci voor die colsjaal-breiraam-tip! :D 'k Ben naar de Zeeman gerend en mijn eerste colsjaal is een feit. 't Is een eerste probeerselke, een enkele versie en 'k had 'm op de kleinste ring gemaakt en dus iets moeten uitrekken om over zijn koppeke te krijgen, maar alee, hij staat er heel schattig mee! :D
    http://meneertjeot.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie sjaaltjes en heel handig filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Handig zo een breiraampje! Ik denk dat dat wel iets voor mij is.

    BeantwoordenVerwijderen