maandag 17 juli 2017

Kamperen in Lacanau Océan

We kampeerden tien dagen in Frankrijk begin juli. Omdat het zo een fijne reis was met de kinderen deel ik graag  wat info en foto's met jullie. 

Eerder gingen we al eens kamperen met baby Viktor in onze eigen tent in de Ardeche (2013), logeerden we in een rood huisje in het zuiden van Zweden (2014), kampeerden we met Viktor en baby Stella in de Dordogne (2015) in een gehuurde tent en vorig gingen we gewoon naar een camping van Roompot in Zeeland en Kijkduin. Hotelvakanties houden we nog steeds voor weekendjes zonder de kinderen.

Dit jaar waagden we het nog eens op een verre autorit, opnieuw naar Frankrijk naar een huurtent. We kozen voor een camping van Yelloh!Village. Het plan was kamperen op Ile d'oleron maar omdat ik geen camping vond op kleine wandelafstand van het strand boekte ik iets lager een camping aan het strand in Lacanau Océan.

De heenrit deden deden we in een keer maar door een platte band na amper een halfuurtje en drukte rond Parijs waren we 16 uur onderweg in plaats van de geplande 12 uur. Niet ideaal met een 2,5 en 4 jarige in de auto maar ze waren heel braaf dit jaar. We stopten een paar keer onderweg (in de gietende regen) en ik zorgde voor kleine cadeautjes voor tijdens de stopmomenten (een spinner, een bootje enz). Ze sliepen ook veel onderweg, omdat we om 5u s' morgens al vertrokken en we ze de avond ervoor laat hadden slapen gebracht. Al bij al ging dat dus heel goed. 

Die lange autorit was meteen vergeten bij aankomst op de mooie camping in het bos. We hadden een leuke grote tent onder de dennenbomen met houten vloer, badkamer, echte bedden, een keuken met koelkast en micogolfoven....ideaal als je niet veel wilt meesleuren en toch wilt 'kamperen'.
 Viktor was heel enthousiast over het stapelbed. Stella lag vanonder en viel er in de loop van de vakantie wel een paar keer uit maar kroop er meestal vanzelf terug in. De badkamer met douche vond ik zelf wel heel handig met jonge kinderen. Ik had geen zin om voortdurend naar een sanitaire blok te wandelen.

Het was de eerste vakantie zonder babybedjes, kinderstoelen en buggy's en dat ging heel goed. 
We hadden wel de bolderkar bij voor onze rommel (en af en toe een kleuter) in te gooien als we naar het strand gingen.

Op de camping zelf was een heel mooi groot (verwarmd) zwembad waar zowel kleine als grotere kindjes iets aan hebben. Er waren ook verschillende glijbanen die eindigden in laag water en niet in het zwembad zelf wat ideaal is voor kleinere kinderen en een leuke waterhoek.
Ondanks dat het heel grote camping was voelde dit niet zo aan, er waren ook altijd ligstoeltjes vrij aan het zwembad. Er was zelfs een zen-zwembad voor mensen zonder kinderen die rustig baantjes wilden zwemmen (waar ik toch ook eens een half uurtje ben gaan liggen).

aan het zwembad, leuk voor baby's, peuters, kleuters en grote kinderen
 
 Er was ook een kleine supermarkt, een goede pizzeria en een bakker met lekker brood op de camping. Al beweerden we vroeger dat we nooit naar dit soort campings zouden gaan, is dit met kinderen gewoon wat je nodig hebt, alles dichtbij, geen auto nodig. Relaxt op restaurant gaan eten zit er met deze leeftijden gewoon nog niet in. Ze willen gewoon eten en meteen weer (luidruchtig) spelen in de natuur.

Het (prive)strand was 200 meter wandelen via de duinen en was echt prachtig, gelegen aan de Atlantische Oceaan dus wel echt een 'wilde' zee met enorme golven. Ideaal voor surfers. De kinderen speelden vooral op het strand of als de zee wat kalmer was ook in het water. De zonsondergang was er prachtig. Op deze surfcamping hing een heel relaxte sfeer vond ik.
zonsondergang op het strand



weg van de camping naar het strand
houten vlonder tot aan de zee, handig voor de bolderkar



Lacanau Océan heeft ook een heel mooi meer (Lac de Lacanau), we huurden fietsen met een fietskar op de camping en gingen een dagje naar Moutchic aan het meer waar je fijn onder een boom kon liggen. Er zijn ook veel verlaten strandjes in de buurt.
in Moutchic en rond het meer van Lacanau

Na ons weekje op deze camping gingen we nog drie nachten logeren in tent op een Huttopia camping (vroeger Indigo campings) aan de Loire in Saumur. Dit zijn mooie rustige en groene campings. Deze tussenstop zorgde ervoor dat we geen lang stuk moesten rijden, wat toch wel een aanrader is. Ik denk dat we vanaf nu nooit meer in een stuk 1000 km rijden maar altijd tussenstops zullen houden. Ook deze camping was prachtig, heel rustig en klein, met leuke zwembaden, speeltuin voor een mooi einde van deze vakantie.
camping Huttopia Saumur





Toen ik vertrok was ik moe en bang dat de kinderen moeilijk zouden doen, zoals onze vakantie in Dordogne, toen ze allebei nog klein waren en niet tegen de warmte konden maar ik denk dat we nu de ideale leeftijden hebben bereikt voor dit soort tripjes. Ze lopen ook gewoon niet zomaar meer weg waardoor het veel ontspannender is om uitstapjes te doen.

Onze eerste Yelloh! Village ervaring was dus een grote meevaller en ik zou het zeker anderen aanraden met kinderen. Ze verhuren ook verschillende houten huisjes, chalets maar die zijn wel duurder dan de tenten...het is zo een vakantie waar je gewoon niet moet nadenken enkel een weekje ontspannen met een oploskoffie of wijntje op het terrasje van je tent.



PS: dit is zoals altijd geen gesponsorde blogpost ;)

12 opmerkingen:

  1. Wauw!! Ik zag al heel wat foto’s op ig van jullie vakantie. Het ziet er inderdaad een topvakantie uit! Een adres om te onthouden dus. Merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er zo geweldig fantastisch super uit! Die ga ik pinnen! Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toffe blog, zalig om de kinderen zo gelukkig te zien! Leest als een goed boek/verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik krijg er een instant vakantiegevoel bij! Ik ga je tips bijhouden voor volgend jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ziet er tof uit! En wat een mooie foto's! Ik was al zo enthousiast over Huttopia, maar dit is ook wel de moeite. Wij hebben ook geen buggy meegenomen, en die van ons is nog maar net twee. Draagdoek wel of course.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohja ik denk dat Yelloh nog beter is dan Indigo/Huttopia, ik denk dat ik volgend jaar terug wil :)

      Verwijderen
  6. Ziet er een heerlijke vakantie uit. Ik krijg meteen zin om te vertrekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt om dit te delen! Ik wil ook graag eens gaan kamperen, maar het zou de eerste keer zijn en weet dan niet zo goed aan wat ik me kan verwachten. Verhalen zoals de jouwe stellen mij gerust :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's! Prachtige streek ook. Wel grappig, wij trekken binnenkort naar Ile de Ré en doen onderweg ook Huttopia Saumur aan. 3 jaar geleden Huttopia op Ile d'Oléron gedaan, was ook heel leuk. Wij hadden fietsen bij en dan is het niet zo ver naar t strand. En onderweg naar huis stopten we bij Huttopia Marseilles. Verder geen aandelen of zo hoor ;-) Echt toevallig, want verder kampeerden we nog niet op die campings :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Altijd leuk kamperen met de kids!
    Leuke streek & foto's. We gaan er zeker ook eens naartoe.

    Sofie

    BeantwoordenVerwijderen