zondag 17 januari 2010

Porcelain art


Ik wilde al langer mijn eigen vintage servies decoreren dus kocht ik dit weekend een rode en zwarte porseleinstift (Marabu porcelain Painter, 1mm, 4.22 euro) in de leuke hobbywinkel Lucas in Zonhoven. Een supergrote winkel waar je alles kan kopen om creatief te zijn (teken -en schildermateriaal, papierwaren, breimateriaal, enz).
In de kringloop winkel van Heusden-Zolder, een van de betere kringwinkels, kocht ik 4 tasjes, 3 leuke bordjes en 3 lapjes stof voor de totaalprijs van 56 cent. De lapjes stof waren eigenlijk aan 50% deze week maar ik was te beschaamd om de verkoopster erop te wijzen dat ik eigenlijk 15 cent te veel betaalde, zeker als het totaal 56 eurocent is. Zalig toch zo'n een kringwinkel. Een manier om de aarde een beetje te redden.

De stift (voor glas, metaal, porselein) die ik kocht, is direct te gebruiken op een ontvet oppervlak (white spirit) en moet dan 4 uur drogen. Erna moet je het 30 min. afbakken op 170 graden in een niet voorverwarmde oven. De bordjes zijn dan vaatwasbestendig.

Mijn bordjes zijn niet bedoeld om te gebruiken voor te eten, maar ik wil ze tegen de muur hangen. Ik weet niet of de inkt eet-veilig is. De mogelijkheden van deze stiften zijn wel heel leuk en gemakkelijk te gebruiken.











9 opmerkingen:

  1. Hallo Ti(e)ne,
    Je hebt hier weer prachtig werk gedaan (en dan nog voor heeeeel weinig geld). Ik versierde vroeger eens mosterdglazen, met de kinderen. Van die lelijke goedkope glaasjes en dan gewoon met lakverf-restjes en met een oorstokje. Allemaal vrolijke stipjes erop en de glaasjes waren super. Maar na een paar jaar waren de glaasjes gesneuveld of hun verf weer kwijt.
    Je blog is trouwens net zo leuk als die van je mama ! Ik zal er af en toe eens 'langskomen'...
    Lieve(ke)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, heel mooi gedaan seg! Vooral die druppels vind ik schoon.
    Kringloopwinkels zijn echt tof, ik heb samen met m'n vriend praktisch al een heel servies bijeen verzameld uit de kringloopwinkel... :) Ik ga daar ook supergraag kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Echt heel fijn! Wat een vaste hand moet je hebben om die bloemen te tekenen zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ze zien er superleuk uit, ik ben vooral fan van het tranen-bord. Je moet wel heel zeker zijn van je hand om zomaar ineens daarop te tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankuwel, is leuk om te doen, ik heb soms echt tekenfases, dan komt er ineens vanalles uit, en dan zit ik erna weer in een naaifase, heel raar, ik ben gelukkig gezegend met een zeer vaste hand, is wel handig...je kan die inkt namelijk moeilijk wegkrijgen als ze eens erop staat...en het is ook het mooiste in een vloeiende lijn. Kopjes zijn moeilijker als borden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar zeg dat is leuk! Het helpt natuurlijk wel als je kan tekenen zoals jij dat kan. Bij mij zou het waarschijnlijk wel iets "abstracts" zijn (lees: lelijk :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Tiene,
    Ik heb ook zo van die fases, en ik teken ook supergraag, dus merci voor deze tip! Ik zag iets gelijkaardigs op de blog van Nina, en nu zie ik hier hoe het moet! Straks dus naar de hobbywinkel :-)! En de kringloop...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Tiene,

    Bij mij doet de porceleinstift het na een paar strepen zetten het steeds niet meer. Na er al een aantal gekocht te hebben ben ik toch echt bang dat het aan mij ligt.
    Heb je tips?

    gr. Odilia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Odilia,
    Hai,
    Ik had dit probleem ook terwijl ik wel zag dat er nog genoeg verf in zat.Ben naar de winkel gegaan en daar werd mijn vermoeden bevestigd: De verf in de punt droogt op. Als je deze eruit haalt en onder de kraan uitspeolt dan zijn de stiften weer als nieuw!
    (Totdat ie echt op is natuurlijk)
    Succes,
    Daantje

    BeantwoordenVerwijderen