vrijdag 1 januari 2010

Punnikken



Kennen jullie punniken nog van vroeger op school? (ofwel French knitting, spoolknitting).
Punniken is een oude techniek om met een draad van wol en een klosje en een haaknaald een streng te maken. Het klosje is een stukje hout met een gat in het midden, en op vier plaatsen een klein kopspijkertje. Het begin van de draad wordt door het gat gedaan, en de draad met een lusje om de spijkertjes gewonden. Dan wordt de draad boven het lusje buitenom de spijkertjes geslagen, en met de haaknaald wordt het lusje over de draad en de kop van de spijker getrokken, waardoor een nieuw lusje ontstaat. Door dit te herhalen verkrijgt men een streng.

Zeer ontspannend en retro! Op het internet zijn leuke punnikpopjes te koop. Volgens mij kan je er leuke wollen kettingen, armbanden en slingers van maken. De techniek vind je hier

Op http://spoolknitter.blogspot.com/ kom je alles te weten over de geschiedenis van het punniken.









7 opmerkingen:

  1. this brings back memories :)
    één van mijn favoriete bezigheden als kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey tiene, ben jij het meisje dat bij Annelore in het grote huis woont? Ze vertelde al dat jij zo'n mooie dingen maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inderdaad, dat ben ik, maar denk niet dat ik jou ken...ik heb hier in het grote huis een crea hoekje met naaimachien:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb m'n dochter van 5 vorige week leren punikken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. in welke winkel kan je het kopen maar ik rotterdam hillesluis want daar woon ik namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb mijn kleindochter gisteren leren punnikken .Maar ik weet niet meer hoe ik moet afzetten als het af is .Kan iemand het uitleggen aub.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Yes, mijn reddende engel ... heb mijn punnikding kunnen "afzetten" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen