donderdag 9 mei 2013

Het geboortekaartje en suikerbonen

Al vroeg in de zwangerschap werd er met de 'suikerbonen' gestart, het was begin december en ik was 23 weken zwanger. Ik wou natuurlijk iets dat toch een beetje 'handgemaakt' was. De doosjes in de winkel zijn niet mijn smaak dus zocht ik in de stoffendoos verschillende stofjes van verre reizen bij elkaar en maakte een patroontje voor leuke zakjes die ik dan later zou kunnen vullen.

  
na een winters avondje naaien

In de wereldwinkel kocht ik 2 levensbomen (een grote en een kleine) en verschillende gekleurde Afrikaanse mandjes van dit project voor het goede doel van Fairytale, u allen waarschijnlijk wel bekend. Ik vond die mandjes en zelfgemaakte gekleurde zakjes wel goed samen passen en in hetzelfde Afrikaanse thema.

Aangezien ik na Nieuwjaar een zwangerschapsdipje kreeg (flauwvallen,bekkeninstabiliteit, slapheid) tot zwangerschapsweek 31, bleef alles n' beetje liggen tot begin februari. Rond 8 maanden, stempelde ik dan de naamkaartjes, ik kocht simpel bruin papier in de AVA en stempelde met kleine letters zijn naam erop.

De zakjes en mandjes werden dan begin maart,op de eerste dag van mijn moederschapsrust (op 36 weken), gevuld met M&M's met noten in (mijn favoriet), alles dus mooi op tijd klaar. In de AVA kocht ik rollen gekleurd papier en ijzerdraad om kleine zakjes te maken om in de mandjes te doen.
bleekheid op 36 weken

   
  
Het resultaat in de boompjes werd dit:
 

de zelfgemaakte zakjes verdwenen het vlugst

 Voor het kaartje rekende ik op het grafisch talent van de schoonzus die met enkele instructies (kleuren blauw en rood, afgeronde hoekjes, Volkswagen busje, het tekstje) dit super mooie kaartje in elkaar stak. Wie weet wordt de zoon nu een hippie?
Ik weet nog goed wanneer ik wat deed en waar ik last van had in de zwangerschap omdat ik alles noteerde in zo een gratis zwangerschapsagenda van de CM, een aanrader als je die een beetje personaliseert.
Als ik deze agenda nu na lees is het woordje 'moe' zowat het meest opvallende wat ik tegenkom, man wat is in zwanger zijn toch vermoeiend, zelfs vermoeiender dan het hebben van een baby, geven van borstvoeding en onderbroken nachten. Maar dat vergeet je natuurlijk allemaal weer, dus veel opschrijven zou ik zeggen als je zwanger bent! Ik noteer deze dagen ook Viktor's eerste avonturen en zijn geboorteverhaal in een nieuw zelfgemaakt boek.

moederboekje en zwangerschapsagenda  

16 opmerkingen:

  1. Die levensbomen zijn tof hé, ik zag er op het werk ook al een aantal passeren! De zelfgemaakte zakjes passen er inderdaad helemaal bij!
    En zie ik dat nu goed, is dat een soortement van ziekenhuisbedje dat jij thuis bet staan? (handig en zeer retro vind ik die :-) ).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dit bedje http://tie-ne.blogspot.be/2013/03/vintage-bedje.html uit ouder moederhuis, nu er liggen tetradoeken in, want viktor slaapt in de draagmand langs mijn bed of in mijn bed dus het wordt niet gebruikt. In de living slaapt die in het park.

      Verwijderen
  2. Oh, wat mooi die levensbomen! En met die Afrikaanse zakjes én de VW-van klopt het plaatje helemaal, écht geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die ene foto van jou aan zijn bedje: net alsof je een strandbal hebt ingeslikt! :-) Ongelooflijk dat je lichaam dat kan he.... :-)
    Heel mooie suikerboontjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja grappig he, ik maakte heel veel van die collegas in de zwangerschap, heel leuk om nu terug te zien, ik begon rond 16 weken en de laatste was een dag voor de bevalling

      Verwijderen
  4. Kei leuk! Die levensbomen zijn echt leuk. Ik snap ook wel waarom de zelfgemaakte zakjes het eerste weg waren. Alles is zo mooi Tiene!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! Wij hadden ook een grote en een kleine levensboom voor de dochter. Wist je dat de opbrengst ook naar een goed doel gaat (naar een project in Kenia). Het kaartje is trouwens ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zo mooi gemaakt!!
    waar kan ik van die letterstempels vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel schoon & very you! Leuk ook om allemaal te lezen... ik hield / houd ook zo'n plakboeken nog bij van allebei en denk dat het super gaat zijn om die te lezen als ze 15 zijn of 30 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geweldig, hè, die levensbomen! mooi gemaakt en samengesteld!
    voor de suikerbonen van onze kleinzoon werd er ook een levensboom gebruikt (http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2013/03/hoera.html). de stoffen voor de zakjes kozen we aan de hand van de kleuren die gebruikt werden voor zijn eerste dekentje (http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2013/02/babydeken-en-knuffels.html).
    er zijn ook hele kleine levensboompjes, die gebruiken de dochters en schoondochter om hun ringen en oorbellen op te hangen...;-)...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel tof geheel!
    En stress hier: bijna 37 weken, en nog helemaal geen gevulde zakjes. Laten we het op het verschil 1ste-3de kind steken,... Ahum.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn dochter Manou is nu bijna 6 maanden. Bij haar geboorte hadden we ook een levensboom (de Indische) en zelfgemaakte zakjes (ook een paar in Afrikaanse stofjes). Ik vind het eigenlijk wel steeds fijn om je blogberichten te lezen, ze zijn vaak heel herkenbaar.
    Groetjes, Katelijn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook een levensboom en bijhorende mandjes en doosjes gekocht bij fairytales. Nu ben ik op zoek naar zakjes om hierin te steken en ik,kwam op deze blogpost terecht. Zou je me kunnen vertellen hoe je die zakjes gemaakt hebt en ook die bijhorende gekrulde lintjes?
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen