zondag 12 augustus 2018

Villa Augustus en Rotterdam

Ons jaarlijks kinderloos weekend ging dit jaar naar Rotterdam (3-6 aug). Ik ging eerder dit jaar, in april al met vriendinnen. Ik vond het een heel leuke stad maar was er toen nog niet uit of ik het nu een mooie of lelijke stad vond. Ondertussen fietsten we heel wat af en kan ik zeggen dat het echt een heel mooie en vooral groene stad is.

Vorig jaar deden we Utrecht, het jaar ervoor Den Haag en daarvoor Amsterdam, ja ik ben een grote fan van Nederland. We begonnen ons weekendje op vrijdagmiddag in Dordrecht bij Villa Augustus. Wat een mooie plaats is dat!

DORDRECHT

Het hotel is gelegen is gevestigd in de voormalige watertoren van Dordrecht. Er zijn 37 kamers: 20 in de Watertoren en 17 tuinkamers. Er is een adembenemend uitzicht. We hadden een tuinkamer met zicht op het water en de Italiaanse tuin, maar je hebt ook tuinkamers aan de moestuinkant. Vanuit de tuinkamers stap je zo naar buiten, je hebt een eigen terrasje (op de kamer krijg je gratis lekkere koffie en thee). Het voelde heel rustig aan, het hotel, de tuin..echt zalig. De kamer was heel gezellig met een prachtige retro badkamer, overal toffe spulletjes en een ongelofelijk goed bed (beste bed van alle hotels die ik al bezocht).
ons terrasje
 


het restaurant

zicht uit de kamer

de markt

  de hotel receptie
Het restaurant (gelegen in het voormalige pompgebouw) vind ik ook echt een aanrader, ook als je er niet logeert kan je er eten. Alles komt vers uit de moestuin, alle groenten, fruit en kruiden gaan direct na de oogst naar de koks. Vanuit de open keuken kan je volgen hoe alles gemaakt wordt.

We kwamen vrijdagmiddag aan, hebben toen even gerust, en zijn dan naar het centrum van Dordrecht gewandeld. Op 15 minuten ben je in het centrum. Dordrecht vond ikzelf niet zo speciaal, het is niet zo groot en om te eten vonden we niet direct wat we zochten. Het was een heel warme dag dus we hebben gewoon wat door de Voorstraat gewandeld en twee boekenwinkels bezocht, dan wat gaan drinken bij Finn's aan het water, nog even in het park gelegen (mooi wel dat park met hertjes) en dan weer terug naar het hotel gewandeld. S' avonds aten we in het hotel, overheerlijk (ik nam de zeebaars en de geroosterde vijgen als dessert).
Dordrecht haven

In Villa Augustus is ook een 'markt' langs het restaurant. In deze grote hal kan je versgebakken zuurdesembrood, koekjes en taart kopen. Ik kocht er heerlijke Italiaanse olijfolie. Je kan er ook boeken, kunst en brocante, bloemen uit de tuin, broodmandjes, koffertjes en linnen schorten vinden. Voor in de tuin: zaden, planten, tuingereedschap, gieters, insectenhotels, vogelhuisjes en vlinderkastjes. Ook leuke spullen van Nathalie Lété en spulletjes in de mooie huisstijl van Dorine Devos. Ik kocht enkel wat kaartjes (flink van mij).





Het ontbijtbuffet zou ik zeker niet overslaan, heerlijke gegrilde groenten, huisgemaakte granola enz..

 ****

ROTTERDAM
Na het ontbijt zijn we rond de middag (je mag tot 12u in de kamer blijven) richting Rotterdam gegaan (maar 20 minuutjes met de auto).

We hadden het geluk om te logeren bij een gezin thuis, in het noorden. Prachtige wijk is dat achter het station, mooie huizen, grachten, geveltuintjes.. Voor Rotterdam zou ik het 100% boekje (time to momo) aanraden, heel fijne routes die je met de fiets kan doen. We huurden een handige OV-fiets aan het station zodat je vlot door Rotterdam kan geraken, te voet zijn de afstanden toch wat groot.


Op zaterdag fietsen we heel wat kilometers rond de Maas, over de Erasmusbrug, richting Hotel New York, de Fenix Food Factory en Posse Espressobar (allemaal leuk). We fietsen via het Noordereiland, langs de Oude haven en zo richting centrum (je kan ook de watertaxi nemen). Ik wou net voor sluitingstijd nog even naar mijn favoriete hebbedingenwinkel 'Sostrene Grene'. Altijd fijn om daar eens te passeren.
Erasmusbrug

 hotel New York
Fenix Food Factory
 sostrene grene buit

S' avonds aten we bij Spirit (in de Groene Passage, 7 leuke ecologische winkels op een rij). Je kan er allerlei biologische vegetarische gerechten opscheppen, dat wordt gewogen dus je betaalt gewoon wat je eet. Ik had een hoop lekkere groenten voor 8 euro. Fijn concept is dat.

Op zondag (winkels zijn open namiddag) gingen we ontbijten bij Bertmans Noord, de brunchplatter is een aanrader (kokosyogurt, vegan pannekoekje met cashewcrème , toast ei avocado) al lijkt me de kimchi rijst ook de moeite. Het terrasje langs het water is zalig.

Na het ontbijt fietsten we richting het park (het mooiste en oudste park van Rotterdam) aan de Euromast. Je kan in de mast gaan voor een geweldig uitzicht maar aangezien ik hoogtevrees heb, bleef ik schoon op de grond. Het park is geweldig mooi met in het midden het parcafé Parqiet. Je kan er zitten onder de bomen, iets drinken en rusten. Veel gezinnen gezien daar. Ik borduurde er aan dit werkje.








Dichtbij het park ligt de historische tuin Schoonoord, een ware ontdekking! Het is een prachtige tuin, een stille oase in de drukke stad. Er staan prachtige bomen, bijenkasten en er zwemmen Japanse karpers. Zeker bezoeken deze tuin!
  


Na het bezoek aan het park wou ik graag 'het oude westen' bezoeken, een multiculturele wijk.
 De West-Kruiskade wordt vaak het Rotterdamse Chinatown genoemd, maar naast alle Chinese restaurants en winkels vind je hier ook veel zaakjes van andere culturen. Leegstand en lage huren hebben veel jonge ondernemers aangetrokken, waardoor de wijk tegenwoordig een fijne mengelmoes van hippe shops biedt.  De Nieuwe Binnenweg zit helemaal vol met leuke koffiebars, restaurants en bakkerijtjes Verderop ligt ook het Museumpark.

We hebben een tijdje in het Wijkpark Oude Westen gelegen en zijn dan wat winkeltjes gaan bezoeken. Enkele fijne winkeltjes zijn Stek (stadstuinwinkel), Plek, Collectiv conceptstore by Swan    (van de deelnemers van Swan Market, ik kocht er een paardenbloemposter) en Voorlopig (ondernemers kunnen hier een plek huren en hun handgemaakte spullen verkopen)

We aten lunch bij Supermercado, een leuke zaak met Latijns-Amerikaans gerechten en cocktails, supergezellig! Ook s' avonds is het er heel fijn, in april ging ik er al eens heen en ook toen aten we heel lekkere dingen.


Na een rustpauze in onze logeerplek, zijn we gaan eten bij Little V, een Vietnamees restaurant aan de Grote kerk. Enorm lekker, we namen als voorgerecht de 'little appetizers' en als hoofdgerecht de bun met scampi's en de mixed grill. Allemaal fantastisch lekker en heel gezellige plaats. De huisgemaakte ijsthee's zijn ook echt lekker.

Op maandag startten we de dag met een ontbijt bij Lof der Zoetheid, een aanrader voor mensen met lactoseinolerantie of andere allergieën. Ze hebben er ook high tea in de namiddag.

Op onze laatste dag zijn we naar de Kralingse Plas gegaan, op tien minuten fietsen van het centrum. Wat een mooie omgeving. Je kan errond fietsen op mooie paden, er zijn restaurantjes te vinden, twee molens ( De Ster en De Lelie), en veel voorzieningen voor kinderen ( speeltuin, kinderboerderij, glijbaan, kinderzwembad, hertenkamp)..na enkele uren te hebben gerust, sloten we het weekend af met nog een laatste lunch bij Spirit en een bezoekje aan de Dille en Kamille (een mooie grote daar).




Het was een prachtig weekend, met warm zomer weer. Er werd weinig geshopt en veel gegeten en veeel gefietst! Hopelijk heb je wat aan deze tips. Met de routes uit Time to momo kom je al heel ver!

Nog heel wat Rotterdam tips van de Groene Meisjes: klik hier

3 opmerkingen:

  1. Villa Augustus is altijd een goed idee, wat een heerlijke tuin hebben ze daar.
    Wat leuk dat je in mijn stad bent geweest: Rotterdam! En dat je het er toch wel leuk vond. Ik zie allemaal leuke herkenbare dingen voorbij komen. Je hebt je dagen goed besteed zie ik. Ik heb ook een blog over Rotterdam: Rotterdamthroughmylens.blogspot.nl. Om nog wat na te genieten:)

    BeantwoordenVerwijderen