zaterdag 6 maart 2010

Letterbak

Ik kocht vandaag een letterbak in de vorm van een huisje op de retrodag (0.75 euro) van de plaatstelijke kringwinkel. Er volgen nog foto's, ik ga hem eerst wit verven en behangen met mooi papier.
Wikipedia spreekt over een letterkast:
" Een kast of letterkast is een lade waarin vakjes zijn aangebracht voor het opbergen van handletters. In de volksmond spreekt men wel van letterbak.
Na de uitvinding van de boekdrukkunst zijn er twee verschillende kasten: de bovenkast voor kapitaalletters en de onderkast voor 'kleine' letters"
Je kan er leuke dingetjes in bewaren die je op rommelmarkten vindt of gekregen hebt. Ook handig voor stempels in de bewaren.















9 opmerkingen:

  1. Een letterbak, dat zou ik ook graag hebben!
    Ik zag onlangs een toffe in Aken, maar zag het toch niet zitten het ding mee te sleuren op de trein :o).
    Kans laten schieten, dus.

    Ik ben benieuwd naar wat je er van maakt! n

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh! Wat een leuke vondst!
    Maar ik denk niet dat die huisjes gebruikt werden om loden letters in te bewaren. Ik denk dat die gewoon uitgevonden zijn, voor, zoals op de onderste foto, kleine spulletjes in te zetten/bewaren. Maar wat maakt het ook uit, zo'n huisje is echt té leuk. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hé zo'n letterbak! Ik schilderde er een paar maand geleden ook ene: http://liezel-mama.blogspot.com/2009/10/letterbak-pimpen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik klein was had ik zo'n letterbak ophangen in mijn kamer, volgepropt met Kindersurprise-prul...

    Ik zou er nu wel iets stijlvollere dingen inzetten denk ik :-)

    Ik ben benieuwd naar het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb er onlangs ook eentje gevonden in de kringloopwinkel, ook in de vorm van een huisje, staat op mijn to-do lijstje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik gebruik 'm nog altijd het liefst om letters in te bewaren :)

    BeantwoordenVerwijderen